Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Betal-linker til Norge

Systemet der du betaler for å havne øverst på lista over resultater i en søkemotor har nå kommet til Norge.

Espotting
Britiske Espotting, som blant annet har Yahoo!, AskJeeves og Lycos som kunder, har inngått avtale med AdWeb her i landet. Avtalen innebærer enerett til lansering, promotering og salg av Espottings konsept her i Norge.

Auksjonsmodell

Adweb håper på at norske bedrifter vil fatte interesse. Espotting fungerer slik at annonsørene betaler for å bli oppført i søkeresultatene ved å by mot hverandre på nøkkelord og uttrykk som er relevante for deres Internett-sider, på en online-auksjon i sanntid.

Den rauseste vinner

Jo høyere en annonsør byr, desto høyere blir de oppført i listen over søkeresultatene som kommer opp når noen for eksempel søker på «fly til London» eller «nettleverandør». Om British Airways betaler mest, kommer de øverst. Det samme gjør Telenor om de er friskest med lommeboka.

– Kun moro

– Vi ser frem til å starte salget av Espotting. Dette er et konsept vi lenge har «luktet» på, og vi er overbevist om at konseptet vil bli like populært her i Norge som i resten av Europa. Det blir en utfordring for AdweB å lansere et nytt Internettprodukt i Norge, men etter hvert som folk ser hvor bra dette konseptet fungerer vil salget kun bli moro. Vi gleder oss, sier Bim Elisabeth Jobsen, daglig Leder i AdweB.

Stikkord: internett