Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettbank-passord stjålet

Nok en e-post svindel har hatt sin turne rundt på Internett. Denne gangen var det australske nettbank-brukere som var ofrene.

Arnt Sommerlund
E-posten som ble sendt rundt til en enorm mengde australske e-post adresser så ut som om den godt kunne vært sendt ut av Commonwealth Bank, som den utga seg for.

I e-posten fikk mottakeren beskjed om at de snarest måtte logge seg på nettbanken for å «reaktivere» brukerkontoen sin.

Siden meldingen henviser til er selvsagt falsk, men laget for å se ut som en side tilhørende Commonwealth Bank. Legger man inn sine detaljer her vil de havne rett i arkivet til svindlerne, melder Sydney Morning Herald.

Lettlurt

Mange kunder av banken har gått fem på denne svindelen, som er temmelig forseggjort. E-posten er sendt fra domenet «commonwealthbank.com» som ikke tilhører den australske banken med samme navn, men en amerikansk bank som nettopp ble fusjonert med en annen bank.

En hacker har klart å tilegne seg admin-informasjonen til domenet, så han kunne sende e-post som så ut som om den kunne komme fra banken. Commonwealth Bank sender ofte ut e-poster til sine kunder, så mange ble lite overrasket.

Australsk politi og sikkerhetsavdelingen i banken samarbeider nå tett om å spore opp opphavsmannen eller -kvinnen til svindelen som har kostet deres kunder tusenvis av dollar.

Frekk

Slike frekke stunt begynner å bli dagligdags på Internett. Ikke mange har dukket opp i Norge enda, men de fleste av oss har vel en eller annen gang fått en e-post fra en president i eksil i et eller annet land.

Det er derfor stadig viktigere å utvise sunn fornuft når man bruker Internett og e-post. For eksempel vil en nettbank eller nettbutikk aldri be sine kunder om å oppgi passordene sine.

Dersom du mistenker at en e-post du har fått ber deg om å gjøre noe du ikke synes er normalt, eller avsenderen ikke virker troverdig, anbefaler vi deg å ta kontakt med den institusjonen det gjelder.

Stikkord: internett