3G fotball schukai

Annonse


3G godt mottatt

3G fotball schukai(CeBIT Hannover/ITavisen.no):I Italia hadde Hutchison 90.000 abonnenter på venteliste da det nye superraske mobilnettet åpnet. I England hadde 40.000 forhåndsregistrert seg.Over forventningene- 3G har faktisk fått en bedre start enn vi forventet, sier Bob Schukai, 3G direktør i Motorola til ITavisen.no. Han er ansvarlig for å få Motorolas 3G-telefoner ut til operatører og sluttbrukere. – Hutchison har vært flinke og det er allerede flere tjenester tilgjengelig i nettet.

Video på mobilen

Schukai plukker opp sin A830 og spiller av en videosnutt han har lastet ned. – Jeg var på reise tirsdag, og siden jeg er Arsenal-fan ville jeg se hvordan det gikk i den siste kampen, sier han, mens fotballscenene ruller over skjermen. Det blir som å se på en lomme-TV. Bildet er skarpt og bevegelsene overraskende jevne. Filen er på 1,2 MB og varer i 1 minutt og 20 sekunder. Med de dataprisene vi har i dag må dette bli svindyrt?

-Hutchison tar ikke betalt per MB, men per videosnutt. Et klipp som dette koster om lag 5 kroner, sier Schukai. Ellers kan du lese om prisingen på Hutcisons nettsider
– Men det mest interessante er like vel at folk glemmer å kritisere telefonen. Når jeg viser frem A830 sier noen at den er for stor og klumpete. Når de får prøve den og ser hva den kan gjøre er det ingen som nevner utseendet. De blir bare imponert over hvor godt det fungerer. Du trenger ikke å stole på det jeg sier, du kan gå over til Vodafone og sjekke det selv, sier Schukai.

Treeeege Telenor

I Norge har vi hatt 3G-nett i halvannet år. Nå finnes det også telefoner. Men det hjelper fint lite så lenge ingen operatører vil slippe deg til på nettet. Heller ikke Schukai, som har hatt flere forhandlinger med Telenor, kan forklare hvorfor det går så tregt i Norge. Men han har sine teorier.
– Alle operatører har sine strategier. Kanskje venter de på neste generasjons 3G-telefoner som er mindre, lettere og har bedre batterikapasitet. Ikke at det er noe galt med dagens telefoner. Vi lager verdens beste 3G-telefon, skynder han seg å forklare.

Annonse


Det kan også være at de vil se an utviklingen og vente med å åpne nettene til teknologien har modnet.

Strategi

Men den kanskje viktigste årsaken til utsettelsene er at operatørene tenker strategisk. Her er det mange ting som må på plass. Norge har ingen internasjonal operatør som kan gi deg dekning over landegrensene og er avhengig av å inngå avtaler for å få til dette.

Hutchison tenker på en annen måte. For dem er det viktig å posisjonere seg ved å være først på markedet. Ingen venter at alt skal fungere 100 prosent hele tiden når teknologien er så ny. Selv om alt er grundig testet så er det først når publikum slippes løs i nettene at man ser hvordan det hele egentlig fungerer.

Jobber med Telenor

Vi har en rekke forhandlinger gående. GSM-association har beregnet at 22 europeiske operatører skal ha åpnet sine tjenester innen utgangen av året. Jeg sitter på flyet hver eneste uke for å reise rundt til operatører og diskutere mulighetene for et samarbeid.

– Vi jobber aktivt for å få en avtale med Telenor der vi kan hjelpe dem med å tilrettelegge og kommersialisere nettene slik Telenor selv ønsker. Det er ikke riktig at Telenor ikke foretar seg noe. De har sin strategi og vi er der for å støtte dem, sier Schukai.

Norge viktig likevel

Vi skal være størst i Europa på 3G, sier Bob Schukai i Motorola.

– Norge er viktig for oss. Under pressekonferansen i Cannes ble det gitt inntrykk av at det norske markedet er for lite til å være interessant. Det stemmer ikke. Finland, Sverige og Norge er de markedene i Europa som er mest modne for 3G. Alle bruker mobiltelefon, dere har datatrafikk i nettene og er det perfekte sted for en lansering av 3G. Det er her nettene burde komme først så vi kan se hvordan det fungerer og hva vi må gjøre for å forbedre dem.

Vil banke Nokia

Skandinavia er også viktig i forhold til posisjonering. Skal vi komme oss forbi den finske mobilprodusenten må vi være på plass der de mest avanserte brukerne finnes. Når norske brukere ser at 3G-nett åpnes over alt så vil de selvsagt lure på hvorfor ingen ting skjer i Norge.

Vi har håndsettene klare og jeg er ikke i tvil om at Motorola ved årets slutt vil være den produsenten som har inngått flest partnerskap med europeiske operatører. Motorola vil dominere markedet med sine telefoner. Da regner jeg også med 3G-telefonen til Siemens som er vår telefon i en annen innpakning.

Optimist

– Jeg er svært optimistisk. Vi gjør store fremskritt . Hutchison og Three har vært svært flinke. De lanserer ikke bare en teknologi som kanskje er den største forandringen vi har sett. Sammen med flere underleverandører lanserer de tjenester og det er det som egentlig er mest interessant for brukeren, sier Schukai.

Så er det bare å håpe at de norske operatørene snart får sine saker på plass.

Annonse