Hopp til navigasjon Hopp til innhold

XBOX-TEST: MGS2 Substance

Nå må man ikke lenger være Playstation 2-eier for å nyte Hideo Kojimas mesterlige MGS2.

Det har tatt sin tid. Ikke bare må Xbox-fans vente på at konverteringen fra PS2-versjonen, men vi ligger naturligvis flere måneder etter resten av verden med slike japanske titler. Men i mars havner altså endelig Metak Gear Solid 2: Substance i norske butikkhyller.

I utgangspunktet er dette det samme spillet som opprinnelig ble lansert for Playstation 2 for ganske nøyaktig ett år siden, men i noe utvidet utgave. Vi anbefaler derfor at du først tar en titt på vår test av MGS2: Sons of Liberty først, så du vet hva det hele dreier seg om.

Selve hovedspillet er fremdeles her i sin grandiøse helhet, men den er nå delt opp i to biter slik at du kan begynne å spille plattform-delen med Raiden. Ellers er det nøyaktig det samme spillet som vi kjenner så godt fra før.

Virtuell substans

Der Substance virkelig skiller seg ut er med sin solide ladning ekstra godbiter. Husker du de VR-simulerte oppdragene fra det første Metal Gear Solid-spillet på Playstation? De er nå tilbake. I flokk.

Du har nå omlag 200 VR-utfordringer å spille, enten som Snake eller Raiden, og her er det enormt mye gjenspillingsglede hvis du prøver å gå for max poengscore. Disse VR-simlueringene inkluderer alt fra grunnleggende snike- og våpentrening til mer avanserte scenarier og førstepersons actionscener.

I tillegg har du omlag 150 såkalte «alternative missions», som består av et utvalg forskjellige minispill og oppdrag satt i de samme miljøene du finner i hovedspillet – altså på tankskipet eller plattformbasen.

Og om ikke det skulle være nok ekstra snadder, har du også fem såkalte Snake Tales-oppdrag med sine tilhørende historier, en egen Boss Survival-modus, samt et par nye antrekk å låse opp.

Mye for pengene

Det er altså mye nytt her. Og resultatet? Helmaks.

Enkelte mente at MGS2 var ubenektelig lekkert og imponerende, men ga relativt lite faktisk spilling i forhold til antall lange cinematiske sekvenser og langtekkelige dialogscener.

Med hundrevis av storyløse ekstraoppdrag å bryne seg på, faller den argumentasjonen i fisk, og Konami lykkes samtidig i å produsere et spill som faktisk er fullstendig relanserbart selv et år etter at det opprinnelig kom ut.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Så hvordan er grafikken i forhold til Playstation 2-versjonen? I enkelte scener kan det skinne litt gjennom at dette opprinnelig er et spill designet fra bunnen av for Playstation 2 og denne maskinens unike partikkeleffekter, men i det store og hele er dette så likt på tvers av konsollene at du ikke vil merke særlig forskjell fra den ene til den andre.

Konklusjon

Hvorvidt VR-oppdragene og ekstrameterialet gjør tittelen interessant nok for de som allerede har spilt gjennom herligheten på Playstation 2 er en vurderingssak, men har du ikke vært bort MGS2 er dette et sikkerstikk å fore Xboxen med.

MGS2: Substance står som et av de beste konsollspillene tilgjengelig i dag, og glir definitivt rett inn på «må-ha»-listen for Xbox, i godt selskap med Splinter Cell, Dead or Alive 3, og Halo.

Stikkord: spilltester, testprodukt, xbox_test