Annonse


SPILLTEST: C&C Generals

Command & Conquer var spillet som satte Westwood Studios på kartet, og ikke minst satte det dagsorden for de fleste RTS (real-time-strategy) spill som fulgte. Westwood er nå forlengst en del av Electronic Arts, og Command & Conquer : Generals er det første spillet i serien som er laget hos EA Pacific i San Fransisco.

Og i og for seg er dette C&Csom vi kjenner det fra tidligere – Men akk: borte er de elskede FMV sekvensene (med særdeles dårlige skuespillere, og effen dialog) som drev spillets handling framover. I Generals benytter man seg av spillets egen grafikk motor til å legge inn handling mellom oppdragene i én-spiller kampanjen. Det fungerer for all del bra, men jeg savner den sjarmerende innpakkningen som tidligere C&C-utgivelser hadde.

Kort kampanje

Enspiller-kampanjen er forøvrig veldig fort unnagjort, så det er definitivt i flerspiller-delen dette spillet vil få sin langvarighetsfaktor. Du har valget mellom å spille tre ulike fraksjoner, i en satirisk fremstilling av dagens geopolitiske klima; Kina (med tyngde i antall soldater), USA (som har den beste teknologien) og GLA (terrorister, med fokus på gerilja kriging).

Annonse


Når det kommer til troppenes mangfold og balanse, så scorer Generals stort. De forskjellige enhentene er svært velbalanserte, og de individuelle fraksjonene krever sine egne spesielle strategier. I tillegg ligger det flere andre mekanismer i spillet som øker strategi-mulighetene, så som GLA’s SCUD-raketter, USA’s partikkel kanoner og ikke minst Kina’s atomvåpen.

Som om ikke alt dette var nok, så vil troppene dine ha muligheten til å stige i rang, etterhvert som de overlever på slagmarken. De vil da få mulighen til å lege seg selv, økt treffsikkerhet osv. Generals gir deg også et eget promoteringssystem, hvor du gjennom å samle poeng får muligheten til å kjøpe spesielle oppgraderinger til dine tropper, eller til én-gangs bruk (A-10 tankkiller angrep, miltbrann-bomber, fallskjermjegere osv.). Poengene samles gjennom å vinne hasardiøse angrep og ta ut fiendtlige installasjoner.

De fleste av disse elementene er gammelt nytt i C&C-serien med spill, men det unike med Generals er perfeksjonen og balansen i sammensetningen av disse.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Svak AI

Uheldigvis så er det også endel aspekter som trekker opplevelsen ned; spillets AI ser foreksempel ikke ut til å ha bli satt i fokus. Enhetene dine vil ofte velge hårreisende ruter for å komme seg til et mål du gir dem. Så om man ikke holder fokus ender man lett opp med å miste en mengde av dem i et uforutsett angrep.

Graden av mikro-management er stor, og ofte frustrerende, siden dine egne enheter ofte ikke skyter tilbake uten at du ber dem om det, eller roter seg bort fra kampene.

Godt levert

Men til tross for små irritasjoner som dette, så leverer Generals varene. Lydeffekter, musikk, og ikke minst 3D-grafikken, ser og høres ypperlig ut. Terrenget ser bra ut, og det er selvfølgelig mulig å ødelegge det meste av bebyggelse i spektakulære eksplosjoner (se forøvrig opp for en del matrix-inspirerte sekvenser). Men dette kommer ikke uten en pris, for systemkravene er stive – ikke forvent å kjør dette spillet på noe mye mindre enn siste generasjons grafikkort, rask prosessor, og minnebrikker en masse.

Forøvrig så er lydeffektene, og da spesielt snakkingen til enhetene, svært underholdende. Kina og GLA troppene snakker selvfølgelig engelsk, men med høyst karikerterte aksenter. At troppene også er opptatt av det politiske klimaet, fremgår av de fleste meldingene de lirer av seg…

Konklusjon

Kort oppsummert: C&C Generals er uten tvil den sterkeste i serien så langt, selv om den kanskje ikke er den mest sjarmerende. Det meste i dette spillet har blitt gjort før, og således blir dette bare en oppsummering og komprimering av en svært vellykket serie med spill. Så om du ser bort fra den korte enspiller-delen, så kan dette spillet gi deg timer med moro på LAN og over internett.

Annonse