Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia mistror forhandlere

Ryker Nokia-telefonen din etter ett år og en dag kan du ikke lenger regne med at en smidig forhandler lar deg få reparasjonen på garantien.

Nokia 7210
Nokia har sendt ut et brev til alle sine forhandlere der de skjerper kravene for garantireparasjoner. Her skal det ikke være rom for smidighet.

Mens flere produsenter har tillatt en slik smidighet sier Nokia nå klart nei. En garantiskade er en garantiskade bare så lenge Nokia er lovpålagt å ta reparasjonskostnadene. Etter dette får kunden betale.

Vil sjekke selv

Forhandlere som har vært i kontakt med ITavisen kan fortelle at Nokia nå strammer grepet om servicemarkedet. I tillegg pålegges forhandlerne å sende inn telefoner med feil til Nokia så Nokia selv kan vurdere om det faktisk er en garantiskade det dreier seg om.

Du betaler undersøkelsen

Det mest oppsiktsvekkende er like vel at det er du som Nokia-kunde som må betale for denne undersøkelsen. Dreier det som en garantiskade er saken grei og du vil aldri få noen regning. Men om Nokia mener skaden er din egen skyld må du altså punge ut, selv om telefonen er like ødelagt når du får den tilbake.

Innskjerpingen gjelder telefoner som leveres inn til service etter at den ordinære garantitiden på 12 måneder er ute.

Originalt utstyr

I dag går Nokia også ut med en pressemelding der de gjør det klart at garantibestemmelsene ikke gjelder dersom du benytter uoriginale batterier eller annet uoriginalt ekstrautstyr til din Nokia-telefon.

Mange feil

Nokia er suverent i topp når det gjelder reklamasjoner. Ikke bare selger de flere telefoner enn noen annen produsent, men andelen av telefoner med feil er også langt høyere enn hos konkurrentene.

Stikkord: Mobil