Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk actionspill klar for verden

Den siste innspurten på IGI 2 – Covert Strike har betydd 14 timers arbeidsdager for alle mann i spillselskapet Innerloop.

Pedersen / Rokling Innerl
IGI 2 er noe så skjeldent som et norsk-utviklet førstepersons actionspill, i samme sjanger som Counter-Strike og Delta Force.

Spillet er oppfølgeren til Project I.G.I. – I’m going in, og igjen er det den hemmelig freelance-agenten David Llewelyn Jones som har hovedrollen. Denne gang er det våpensmuglere som får gjennomgå. Oppdragene foregår i Øst-Europa, Libya og Kina.

Omfattende prosjekt

Innerloop har brukt to år og 35 årsverk på å utvikle IGI 2, i tillegg til mye hjelp og ressurser fra den store britiske distributøren Codemasters.

I dag er den salgsklare versjonen av spillet sendt til England for endelig godkjenning.

– Det har vært mye mer komplisert og omfattende denne gang, særlig fordi vi gjør AI på en skikkelig måte. Det er veldig mange spill der ute med utrolig dårlig AI, og vi har brukt veldig mye ressurser på å sørge for at fiendene oppfører seg så troverdig som mulig i Covert Strike, forklarer daglig leder Henning Rokling.

Innspurten

De siste to ukene har vært ekstra hektiske, og tilbakemeldingene har kommet inn på løpende bånd siden betaversjonen ble sluppet for to uker siden (kan lastes ned HER). Vi fikk se en liste på ikke mindre enn 3500 bugs, hvorav samtlige nå skal være adressert.

– Vi har gjort veldig mye bare de siste dagene, og til og med fikset 586 bugs siden review-kopien gikk i trykken. De fleste av oss har jobbet fra 9-23 de siste dagene, sier en likevel forbausende opplagt Rokling til ITavisen.no.

Nettspill

I tillegg til de 19 singleplayer-oppdragene er en viktig del av IGI 2 muligheten for spilling på internett, og særlig her er det spesielt viktig at alt flyter godt og så feilfritt som mulig fra første stund.

Nettspillingen er lagbasert, hvor det ene laget forsvarer sine baser mens motstanderne har som oppdrag å infiltrere, stjele data, og plante bomber. Inkludert i spillet er fem multiplayer-kart, og et redigeringsprogram slik at spillerne selv kan utvikle nye spillarenaer.

– Vi har ingen mega-ambisjoner om at IGI 2 blir i nærheten av like stort som for eksempel Counter-Strike. Men vi synes selv det er innmari gøy å spille, selv på betaversjonen, der det til enhver tid allerede er flere hundre mennesker online, forteller Rokling.

Lanseringsdatoen for IGI 2 – Covert Strike er satt til 14 .februar.

Rett på patch

Til tross for at IGI 2 nå er ferdig, ser ikke Innerloop noen grunn til å lene seg tilbake. For med et spill av denne typen, er oppfølging og etterarbeidet spesielt viktig – særlig når det er snakk om nettbaserte multiplayer-spill.

– Nå begynner vi rett på arbeidet med første patch. Det er alltid masse ting vi kan gjøre med spillet, og vi kunne godt jobbet i fire måneder til, men en gang må vi jo tross alt lansere, sier Rokling.

Hva blir det neste?

Faktisk har arbeidet med IGI 2 vært såpass overveldende ambisiøst at selskapet vurderer sterkt og innskrenke omfanget på sitt neste prosjekt.

– Spillet jo gigantisk, og ved nærmere ettertanke er jeg ikke sikker på om det egentlig er så lurt å lage så lange spill. Veldig mange spillere vil jo aldri få se alle brettene, for ikke å snakke om den utrolig råe avslutningssekvensen, sier Rokling, og legger ikke skjul på at det neste Innerloop-prosjektet kanskje blir en noe mer komprimert opplevelse.

Nøyaktig hva dette neste prosjektet skal være er derimot ikke avklart, og heller ikke hvorvidt det blir snakk om PC- eller konsollspill.

– Vi vurdere mange muligheter, og har også sett på Xbox Live. Vi utelukker altså ikke et konsollprosjekt i fremtiden, sier Rokling til ITavisen.no.

Stikkord: pc, spilltester