Hopp til navigasjon Hopp til innhold

San Fransisco forbyr Segway

Med sine overfylte gater og mange trendy innbyggere kunne San Fransisco vært det ideelle sted for Segway. Men myndighetene sier nei.

Segway er en kjerre-lignende scooter der brukeren står oppreist og styrer seg rundt ved hjelp av balansen, gyro og avanserte minicomputere. Den er et miljøvennlig alternativ til bil og moped, men like vel; mandag innføres forbud mot å bruke dingsen på fortauene i San Fransisco.

Byene bestemmer

33 stater har allerede innført lover som gjør det tillatt å bruke Segway. Men det betyr ikke nødvendig vis at de er overbegeistret for nyskapningen. California har besluttet at det er opp til byene i staten å avgjøre om de vil ønske Segway velkommen.

Sikkerhetsutstyr

Scooteren kommer opp i nær 20 kilometer i timen, og med sin vekt på rundt 30 kilo er det en viss fare for at den skal kunne forårsake ulykker. Ingen stater har satt foten ned eller krevet noen form for førerkort på Segway. Men enkelte steder er det kommet aldersgrense og påbud om bruk av hjelm.

Men i kuperte San Fransisco frykter de at Segway skal skape flere problemer enn den løser. Særlig frykter de at det skal gå ut over funksjonshemmede og eldre fotgjengere dersom den elektriske scooteren blir populær.

En rekke politimenn, postbud og parkeringsvakter har testet Segway, som først vil komme i salg i mars.

Ikke plass

Formann i Amerka WALKS (en advokatgruppe for fotgjengere!), Ellen Vanderslice, sier det rett og slett ikke er plass nok for alle fotgjengerne i en by som San Fransisco.

Bæææært!

Det er kommet rapporter om uhell, og Segway er ikke utstyrt med innretninger som varsler andre fotgjengere om at det kommer en Segway bak dem, sier Tom Ammiano, en av rådgiverne som har gått inn for forbudet.

Segways ledelse hevder scooteren har vært benyttet i mer enn 100.000 timer i bymiljø uten at noen er blitt skadet.