Hopp til navigasjon Hopp til innhold

VR-opplevelser med «Mixed Reality»

Nye VR-briller og tilhørende programvare blander datagrafikk og video, og åpner for en spennende type virtuelle opplevelser.

Virtual Reality
Virtual Reality-briller er ikke lenger et nytt konsept, og vi har allerede sett en mengde spill og simulatorer som benytter seg av slike neseskjermer for å omsluke brukeren spilleren i en datagenerert verden.

Hva er virkelig?

Men på Institute of Simulation and Training ved University of Florida leker man nå med en spennende avart av denne teknologien: nå er brillene utstyrt med knøttsmå videkomaera, som stilles inn til å fange opp det du ville sett om du ikke hadde hatt på deg databrillene.

Videobildet blandes så med datagenerert grafikk og «fremvises» på innsiden av brillene, slik at man for eksempel kan få inntrykk av at realistiske datagenererte fisker svømmer rundt i et helt vanlig kontorlokale.

På denne måten kan man også se andre mennesker i rommet, og inkorporere disse i opplevelsen.

For å gjøre det hele troverdig, er man avhengig av å koordinere slik at punkter i datagrafikken samsvarer nøyaktig med punkter i videobildene. Dette fikses ved å la rommet man «spiller» i være utstyrt med sensorer, som sporer deltakerne ved hjelp av sendere montert på selve brillene.

Til forsvar og fornøyelse

Denne typen «Mixed Reality» har japanerne eksperimentert med en god stund allerede, men nå har også både det amerikanske militæret, fornøyelsesparker, filmselskaper og spillprodusenter begynt å melde sin interesse for teknologien.

Interessert i å se hvordan dette egentlig tar seg ut i praksis? TechTV har laget en spennende videoreportasje fra UCF, som du kan se HER.