– DVD er et av tidenes raskest etablerte teknologiske nyvinninger innen forbrukermarkedet, fastslår seniorrådgiver hos konsulentselskapet PriceWaterhouseCoopers, Arild Kalkvik til Dagsavisen.
100 millioner spillere i 2005
Rapporten «Videoens plass i framtidens filmkonsum» spår at DVD-salget i Vest-Europa vil forbigå VHS neste år. I år var tallene 3,1 millioner kontra 2,9 millioner solgte, i favør VHS.
PriceWaterhousCoopers-rapporten hevder videre at 62 prosent, eller 100 millioner, av vest-europeisk husstander vil være utstyrt med DVD-spiller innen 2005.
De høye prisene på DVD-plater vil føre til økt omsetning for bransjen, men det stadig mer populære kjøpefilmmarkedet kan risikere å overkjøre den tradisjonelle utleiemodellen – eventuelt erstatte det med utleie via Internett, skriver Dagsavisen.
Annonse
– VHS dør ikke med det første
PriceWaterHouseCoopers regner dog ikke med at VHS fremdeles har 5-10 års levetid, på grunn av den store utbredelsen og brukervennligheten formatet har.
– DVD er mer komplisert. Det er en av grunnene til at VHS ikke kommer til å forsvinne på en stund ennå. Og så er det jo så mange som har VHS-spiller, sier Kalkvik.
Annonse