Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Age of Mythology

Vi tar et skritt videre fra den verdslige og gudsforlatte verdenen i Age of Empires-serien, og lar mytiske krefter ta del i stridighetene…

Til tross for at dette spillet er fullpakket av spennende guder, bygninger, tropper, mytologiske skapninger og tre sivilisasjoners særtrekk og alskens spillmekaniske fiffigheter, er det egentlig ganske enkelt å beskrive Age of Mythology: det er simpelthen snakk om et mer mangfoldig Age of Empires (et av tidenes mest populære sanntids strategispill) med bedre grafikk, og mye mytologiske elementer.

Og det er absolutt ikke noe å rynke på nesen over. Selv mens jeg sitter og skriver denne anmeldelsen klarer jeg ikke overse AOM-ikonet som vinker inviterende til meg fra skrivebordet.

Ved alle guder…

Det er simpelthen den sammensatte pakken av en suverent komponert spillopplevelse som vil få deg hekta på AOM.

De som har spilt sanntids strategispill før vil lett komme inn i den vante innsankingen av gull, tre og mat og straks være igang med trening av tropper og reising av bygninger, men moroa begynner først når man vender blikket sitt opp mot gudene.

Du har nemlig tre forskjellige sivilisasjoner å velge mellom, hver med sin egne teknologier, tropper og ikke minst mytologier – gresk, egyptisk, og norrøn.

Hver gang du avanserer sivilisasjonen din til neste nivå, får du velge en av to nye guder å tilbe – og hver gud har sine egne velsignelser, forbannelser og mirakler som kan hjelpe deg. Så lenge du er en flink tilbeder og har gudenes favør da, naturligvis.

Spesielt moro er det å kunne påkalle diverse mytologiske fabelskapninger, som minotaurer, hydraer, colosser og andre smådjevler. Men også et velrettet lyn fra klar himmel kan komme beleilig i et kritisk øyeblikk…


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Anbefales

AOM er et variert, velbalansert, og underholdende strategispill. Riktignok blir ikke sjangeren tilført revolusjonerende nye spillmekanismer, men dette er så finpusset og gjennomført som du får det.

Solo-kampanjen er lang og relativt engasjerende med sine drøyt 30 oppdrag, men må vel likevel være som opplæring å regne. Det er, som med så mange andre spill av denne typen, naturligvis først mot andre spillere på nett at man finner den store utfordringen, og hvor det virkelig blir livskritisk å ha effektive strategier.

Når mulitplayer-koden i tillegg virker bunnsolid, og man til og med blir utstyrt med en fullblods editor for å lage egne kart og scenarier, er det all grunn til å tro at AOM vil være et spill som kommer til å ha laaang levetid.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt