Hopp til navigasjon Hopp til innhold

XBOX-TEST: Blinx

Tiden flyr. Og vår nye Xbox-maskott Blinx prøver å surfe på den gode bølgen…

Blinx er en av de mange ansatte vaktmestrene på den store tidsfabrikken. Og en dag følger Blinx kallet til å prøve å redde en stakkars planet som er i ferd med å bli fullstendig overkjørt av tidsbanditter.

Denne fantastiske bakgrunnshistorien ligger til bunn for et litt uvanlig plattformspill, hvor fiendene består av tidsmonster – som du må skyte søppel på, etter først å ha støvsuget det opp – og tid, som både jobber for og imot deg.

Høytid

Spillet består av åtte verdener, hver med tre baner og en Boss du må slåss med. Og hver bane har du bare ti minutter på å gjøre unna.

Heldigvis, som tidens vaktmester har du riktignok en viss kontroll over enkelte ting. Ved å samle diverse stjerner, hjerter, diamanter, og andre ting som man vanligvis finner strødd rundt omkring, samler han opp videospiller-funksjoner som pause, sakte film opptak, spol fremover og spol bakover.

Xbox-harddisken kommer til nytte her, da det blir gjort opptak av alle bevegelser og hendelser som skjer i spillet. Deretter er tanken at du kan spole deg frem og tilbake og herpe med tiden for å klare spesielle oppgaver.

Ikke helt gjennomført

De helt klart mest brukte funksjonene vil være pause og sakte film, av åpenbare årsaker. Når ting står stille eller nesten stille, er det veldig lett å treffe dem, og de slåss ikke tilbake. I tillegg blir det lettere å komme seg gjennom en del bevegelige hinder når de ikke lenger er særlig bevegelig.

Men de andre tidsfunksjonene har bare begrenset nytteverdi, og kommer egentlig ikke til sin rett utenom i enkelte veldige spesielle situasjoner i spillet – for eksempel når du kommer til en ødelagt bro. Da kan du «spole tilbake» til før broen ble ødelagt, og spasere over.

Idéen er god, men dessverre er ikke tidsfunksjonene på langt nær så morsomme som de høres ut som…og til syvende og sist egentlig ikke så altfor forskjellige fra andre triks man gjerne finner i plattformsspill. Til å være den mest opphausete egenskapen til Blinx: The Time Sweeper, er tidskontroll-elementene faktisk en aldri så liten skuffelse.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Kamera, action…kutt!

Spillet er til en viss grad ganske utfordrende, men dessverre også veldig frustrerende.

La oss bare si det slik at spillet flyter heller dårlig. Dette skyldes først og fremst kameravinkler, som – til tross for at du selv styrer panoreringen ved hjelp av høyre analogspake – så og si alltid gir deg et fullstendig ubrukelig perspektiv.

Når siktesystemet på Blinx’ skytende støvsuger i tillegg er både uforutsigbar og misvisende, er det vanskelig å få den rette «morofølelsen» man tross alt bør kunne forvente å ha når man skal kose seg med et spill av denne typen.

Konklusjon

Blinx: The Time Sweeper er ikke på langt når like spillbart og elegant gjennomført som Mario Sunshine, Jak & Daxter, eller Ratchett & Clank, og gjør lite for å bedre på det foreløpige ikke helt overbevisende utvalget av plattformspill for Xbox.

Blinx har enkelte potensielt spennende men ikke helt gjennomførte idéer, som uansett har en tendens til å drukne i all frustrasjonen…

Stikkord: spilltester, testprodukt, xbox_test