Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Reklame inntar fildelingsnettene

Fildelingsnettverk er kontroversielle saker, men flere selskaper – inkludert Microsoft – prøver å benytte tjenestene som markedsføringkanal.

Piratfilm
Og det er kanskje ikke så dumt så tenkt. På Peer2Peer-nettverkene finner man millioner av ivrige mediekonsumenter, alltid på jakt etter de nyeste filmene og de siste musikkutgivelsene. Fokuserte kanaler som når de rette menneskene er jo en markedsførers drøm.

Men, naturligvis, det er ikke vanskelig å se det litt absurde i at filmselskapet Lion Gate betaler for at traileren for filmen «Rules of Attraction» skal dukke opp øverst på søkslistene i fildelingstjenesten KaZaA – når man samtidig også finner piratkopier av den samme filmen i fullversjon klar for nedlasting blant søkeresultatene.

Målrettet reklame

En rekke selskaper eksperimenterer nå med å «snike» reklame, trailere, og demoversjoner av sine produkter inn i de stadig mer populære piratnettverkene. KaZaA med sin Altnet-funksjonalitet gir annonsører mulighet til å kjøpe seg inn i søkeresultatene, noe flere har benyttet seg av med en viss suksess.

AtomShockwave sier at 400 mennesker kjøpte den utvidete versjonen av selskapets PhotoJam-programvare, etter å ha lastet ned shareware-versjonen fra KaZaA. Spillselskapet Trymedia System kan fortelle at så mye som 10 prosent av de som laster ned demoversjonene av spillene deres fra P2P-nettverkene faktisk går til det skrittet å kjøpe fullversjonene, iføgle New York Times.

Uavhengige artister som har benyttet Altnet har også klart å demonstrere at folk som har hørt på en låt gratis i en uke, ofte ert villig til å betale 3-4 kroner for å fortsette å høre på den, når de blir bedt om det.

– Kan bli viktig kanal

Microsoft er også blant de som prøver seg på P2P-markedsføring, og skal ha betalt omlag 100 000 kroner til Altnet for å promotere en ny rockevideo til KaZaA-brukere.

– Microsoft støtter absolutt ikke piratvirksomhet av noe slag. Men når det er snakk om å se på nye og sikre måter å nå publikum på, er det godt mulig at dette blir et viktig område, sier en talskvinne for Microsoft til New York Times.

Flere representanter for et større plateselskap forteller også til avisen at de gjerne kunne tenkt seg å bruke P2P-nettverk til å promotere og markedsføre sine artister, men at de blir nektet av selskapets advokater.

Underholdningsindustriens advokater frykter nemlig at hvis en tjeneste som KaZaA kan vise til at de faktisk har legitime brukere, vil det bli langt vanskeligere å tvinge dem til å opphøre virksomheten. På den annen side mener noen at ved å faktisk gjøre enkelte filer mer tilgjengelig enn andre i søkeresultatene, viser KaZaA at de også har kapasitet til å filtrere ut opphavsrettsbeskyttet materiale fra indeksene sine – noe selskapet selv hevder de ikke har kontroll på.

RIAA raser

Recording Industry Association of America (RIAA), fildelingsnettverkenes nemesis, er uansett ikke begeistret for at noen som helst prøver å samarbeide eller utnytte seg av P2P-nettverkene på denne måten .

– Det er overraskende at legitime interessegrupper overhode vurderer å gi finansiell støtte til pirat-tjenester som KaZaA, som på ulovlig vis håndterer og formidler andres opphavsbeskyttede verk, sier RIAA-advokat Carey Sherman til New York Times.