Annonse


iPod har 15 prosent

Egentlig hadde ingen trodd det Da Apple lanserte sin iPod for nøyaktig ett år siden, var det mange som ble skuffet. En MP3-spiller? MP-spillere er det da ingen mangel på!

Det hjalp ikke stort at iPod var hardiskbasert (som Creatives Nomad og mange andre), at den hadde flott design og var genialt enkel å bruke.

Subkultur

Men Apple gjorde kritikerne og skeptikerne til skamme. De klarte kanskje ikke å nå sitt egentlige mål: At folk skulle få så lyst på en i Pod at de også ville kaste ut PCen til fordel for en Mac.

Etter hvert måtte Apple bite i gresset og levere en Windows-versjon.

Annonse


Men de var litt seint ute. I mellomtiden hadde det utviklet seg en subkultur som prøvde alt den kunne å få PC-er til å funke med iPod. Det gikk overmåte bra, og i dag er det egentlig likegyldig om du kjøper en Mac-versjon eller Windows-versjon av iPod.

42 prosent i Japan

Blandingen av kult-objekt, design-ikon, skyhøy statusfaktor og undergrunnskultur har tydeligvis virket svært befordrende på salget av noe som de fleste trodde ville være et nokså smalt nisjeprodukt.

I Japan var hele 42 prosent av alle MP3-spillere solgt i september en iPod. I hjemlandet USA har den solgt i mange hundre tusen to av tre kvartaler dette året – noe som er svært høye tall for denne typen produkt.

De store elektrokjedene i USA og enkelte andre land har tatt den inn i hyllene, også dette uvanlig både når det gjelder prisklassen (3000-5000 kroner) og merkevaren Apple.

Det har så langt ikke lykkes oss å innhente salgstall for Norge, men hos Apple Norge regner de med at de har parkert all konkurranse på dette feltet. På tross av at det er ytterst få steder utenom nettet du klarer å oppdrive en…

Annonse