Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«.Mac» nede i timevis

De to siste ukene har .Mac tjenesten gått ned med flere timers ventetid før brukerne kunne logge seg på igjen. Dette skal Apple ta betalt for.

Apple-logo
Apples supportsider ble nedrent av sinte brukere da .Mac tjenesten gikk offline i to og en halv time. Det er andre gang de siste to ukene.

Nedetiden kom angivelig fordi mange brukere av Apples gratistjeneste iTools er i ferd med å migrere over til betalingstjenesten .Mac. iTools skal legges ned og .Mac blir brukernes eneste rene Mac alternativ for online-tjenester.

Fristen for migrering går ut om en uke. Har man ikke flyttet kontoen sin innen da vil alle data bli slettet av Apple.

Maskinvarefeil

Apple har ikke kommentert saken så langt, men en beskjed lagt ut på supportsidene la skylden på en leverandør av maskinvare som Apple ikke ønsker å navngi.

-Siden leverandøren ikke kan forsikre oss om at dette ikke vil skje igjen, har vi allerede tatt skritt for å bytte ut utstyret med produkter fra en annen leverandør, heter det på Apples supportsider.

Apple bedyrer at ingen data gikk tapt under systemkrasjet.

Dette betyr igjen at Apple satser på utestet utstyr såpass nært tidsfristens utløp. Noe som knapt kan kalles et særlig mye tryggere alternativ, og gir ingen forsikring om at liknende ikke vil skje igjen.

Misnøye

Apple krever drøye 700 kroner i året for .Mac tjenesten, men iTools brukere har blitt tilbudt en overgangspris på rundt 350 kroner.

Fremdeles er mange brukere misfornøyde med å bli tvunget over på en betalingstjeneste etter at Apple tidligere har gitt inntrykk av at tjenesten skulle forbli gratis.

Uansett har vel brukerne krav på en stabil tjeneste dersom man skal betale for den.