I følge NCTA (National Cable & Telecommunications Association) abonnerer nå 10 millioner amerikanere på bredbånd via TV-kabelen. Til sammenligning er 6 millioner tilknyttet via telefonnettet med ADSL og andre DSL-former.
75 milioner kan få
Tallet på faktiske abonnenter er lite i forhold til potensialet. Hele 75 millioner amerikanere bor i hjem som er klare til å motta bredbånd pr. TV-kabel.
Likevel er det langt flere som kan få DSL-tilknytning. Den store kabelandelen forklares delvis med pris. Kabelselskapene har vært svært aggressive når det gjelder å knytte til seg kunder.
Mange gir bredbånd nærmest på kjøpet ved bestilling av nye betal-TV-kanaler.
Motsatt i Norge
Det finnes ikke pålitelig statistikk, men i Norge synes nå forholdet nærmest å være det motsatte. ADSL-kundene blir stadig flere, og der folk kan velge er det mange som kutter kabelen til fordel for telefonlinja. Dette på grunn av høyere hastigheter og relativt sett lavere pris enn det kabelselskapene ofte kan tilby.
Annonse