Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Battlefield 1942

Electronic Arts gir oss den ultimate krigssimulator, som allerede før lansering har rukket å bli et av de mest spilte nett-spillene verden over.

For de som ikke kjenner til spillet allerede gjennom allerede lanserte demo-versjoner, så er Battlefield 1942 (BF1942) én andre verdenskrigs-simulator fra Digital Illusions og Electronic Arts. Bland sammen Tribes med masse Medal of Honour, og du har ca. hva BF1942 dreier seg om.

Dette lag-orienterte FPS-spillet plasserer deg midt oppi de største slagene fra annen verdenskrig, og lar deg spille soldater fra de fem største maktene i krigen – USA, England, Tyskland, Russland og Japan.

Multiplayer-delen av spillet, som er hoved-salgspunktet, har arenaer som støtter opp til 64 (!) spillere. Spillet er dog såpass balansert at en 3-mot-3 kan være like hektisk som en 12-mot-12 kamp. Det noe eldre spillet Tribes 2 støttet også servere med 64-spillere, men spillere der fant raskt ut at 32 spillere var mer enn nok; den samme trenden merkes fort i BF1942.

Kong Kvest

Ved «spawning» – eller innsetting i scenariet – hvelger du selv hvilken type soldat du vil spille; infanterist, ingeniør, sanitet, anti-tank eller speider/snikskytter. Hver klasse har tilgang til spesielle våpen og utstyr som gir dem styrker og svakheter.

Et velbalansert lag består av flere ulike spesialister. Om du dør har du mulighet til å forandre din klasse til du spawner på nytt (man spawnes med gitte tids-intervaller).

Selv om de tradisjonelle modus som capture the flag og team-deathmatch er inkludert, så blekner disse mot den så kalte «conquest» mode, hvor målet er å holde strategiske punkter på kartene, markert som flagg. På det nåværende tidspunkt kjører de fleste BF1942 serverene conquest modus.

Ved å holde / kontrollere disse flaggene får man dels lov til å spawne sine egne tropper på området samt lett tilgang til ressursene som fins ved flagget.

De fleste kontrollpunktene er baser eller befestninger med tilhørende kjøretøyer (tanks, jeep’er, pansrede troppetransporter, fly, båter m.fl) og monterte våpen (maskingeværer, antiluftkanoner m.fl), så rask tilgang til slike er vitale om du vil vinne spillet. Om du kontrollerer alle flaggene (alle brett har 5 flagg som skal kontrolleres) så vinner du spillet.

Det meste kan kjøres

Kjøretøy er forøvrig et aspekt ved dette spillet som er svært spesielt. Man kan kontrollere en mengde kjøretøy fra små jeeper til hangarskip og bombefly. At disse er bra integrert i spillet, er lett og kontrollere, og kan samstyres av flere spillere gjør det hele til ren og skjær glede.

At flere spillere kan sitte på, eller være med å bemanne kjøretøyene (en spiller kan kjøre tanksen, mens en annen kan bemanne maskingeværet i tak-luka) er i veldig stor grad med på å skape et fokus rundt lag spill og samarbeid. Veldig få online-spill klarer dette på den enkle men geniale måten som BF1942 gjør.

De fleste brettene er svært store (for å tillate 64-spillere); men alle er godt balanserte og gir deg mulighetene til å utforske alle kjøretøy osv. Du kan gjenspille stormingen av Normandie, stormingen av Berlin, slaget i Guadalcanal, kampen om Iwo Jima og listen fortsetter.

At det i tillegg fins en editor for selv å designe slagmarker, samt en raskt voksende spillere som trykker BF1942 til sitt hjerte, lover mange flere interessante scenarier i fremtiden.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Mest moro i flokk

Som mange spill nå for tiden, så er BF1942 primært designet for online spilling. Enspiller-delen virker mer påklistret og unødvendig. Du kan spille gjennom alle brettene i en kampaje, eller velge å ta en «instant battle», hvor du spiller det scenaiet du liker best.

At det er liten eller ingen koherens i kampanjedelen (man går simpelten fra oppdrag til oppdrag) gir én følelsen at enspiller-delen er mest for «trening» å regne. At AI-en på de fiendtlige soldatene heller ikke er helt overbevisende er med på å forsterke dette inntrykket.

Lekkert

Grafisk er dette spillet mesterlig, men det krever en relativt oppegående PC for å få maks effekt. Du kan dog gå inn og justere de fleste innstillinger på grafikk og lyd, og på den måten «tweake» spillet til optimal ytelse for din maskin.

Det mest imponerende med spillets grafikk er den episke «skalaen» som det klarer å frembringe – store rullende landskaper med vegetasjon kjøres ned og ramponeres av fotsoldater og krigsmaskiner i en kaskade av eksplosjon og røyk. Om krig hadde vært så estetisk som BF1942, så vil jeg tro mange hadde vervet seg.

På lydsiden skuffes jeg imidlertid, av billige B-film musikkstykker og et relativt standard lydbilde. Spillets grandiose skala hadde absolutt fortjent et mer storslagent lydbilde med mer bulder og brak.

EA har allerede sluppet en patch til spillet på sine hjemmesider (15 mb), som underletter en del problemer som har blitt rapportert før lansering. Det er litt skuffende å se at produsenten ikke har klart å stryke ut alle skrukkene fra en så etterlengtet tittel før de putter det i butikkhyllene.

Men akk, til tross for sine mangler så innfrir BF1942 på de fleste punkter. Om du i det hele tatt er interssert i nett-spill så bør denne tittelen sjekkes ut, for du får ikke krig hjem i stua på en mer velpolert måte enn med Battlefield 1942.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt