Annonse


En sniktitt på Darkfall

Det er en viss sjanse for at du aldri har hørt om Darkfall, til tross for at dette ambisiøse spillet har vært i produksjon hos norske Razorwax i over to år.

Spillutvikleren har nemlig foreløpig holdt en svært lav profil, så vi syntes nå det var høy tid å stikke innom selskapts lokaler på Grünerløkka i Oslo for å finne ut hva de egentlig sitter og snekrer på.

Fantasy med mange twister

Etter en lengre prat med utviklere Kjetil Helland, Ricki Sickenger og designer Claus Grøvdal, begynner det så smått og danne seg et bilde av hva slags spill vi har i vente: Darkfall skal bli et storslått fantasy rollespill, med elementer av realtime strategi (RTS), og et mer involverende hands-on kampsystem enn de fleste andre spill i denne sjangeren.

– Darkfall vil bli mer FPS-orientert enn vi er vant til fra andre spill. I stedet for at man merker en fiende med muspekeren og velger «angrip», har vi lagt opp til et halvveis sanntidssystem hvor man selv må sikte seg inn med buen eller svinge sverdet, forklarer produsent og designer Claus Grøvdal.

Annonse


Det er ikke bare kampsystemet som skiller Darkfall fra mengden. Spillerne vil få mulighet til å organisere seg i klaner, bygge byer, kjøpe seg boliger, reise bygninger, og til og med trene opp tropper og vakter man kan legge under sin kommando.

I så måte vil elementer man normalt finner i strategispill – altså bygging av baser, troppetrening og våpenproduksjon – bli flettet inn i rollespillet, og være en drivende faktor i spillernes maktkamper.

I Darkfall kan du velge mellom seks forskjellige raser.

Ingen levels

Utviklingen av spillfigurene vil være basert på et erfarings- og ferdighetssystem som ikke er bygd opp rundt grader eller «levels», som er normen i de fleste andre rollespill.

– Vi vil at spilleren skal ha det gøy fra første øyeblikk, og ikke være nødt til å bruke månedsvis på å stå og slå løs på de samme monstrene helt til han når opp til neste level. I Darkfall er for eksempel den beste måten å bli en god bueskytter på å faktisk skyte pil og bue, sier Grøvdal.

Utvikler alt selv

Den enorme spillverdenen i DarkFall vil dekke fire kontinenter, og være full av spennende muligheter for erobringer, quests, eventyr og utforsking.

Siden Grøvdal, Helland og Sickenger startet opp Razorwax for to år siden, har selskapet jobbet intens med å utvikle teknologien som ligger bak Darkfall. Det er nemlig ikke snakk om å bruke innkjøpte utviklingsverktøy her.

– Vi bygger alt selv, fra 3D-motor og serverprogrammer til den avanserte world-builderen vår. Dette gjør vi både for å kunne skreddersy teknologien mest mulig til vårt bruk, men også fordi vi ønsker å gjenbruke det vi utvikler for Darkfall i fremtidige prosjekter, sier Grøvdal til ITavisen.no.

Og vi lar oss glatt imponere når vi får en demonstrasjon av utviklingsmiljøet som Darkfall-verdenen nå bygges opp i: gress og trær svinger i vinden, og 3D-grafikken er og ser generelt meget lovende – selv om det er langt igjen til det ferdige produktet.

Razorwax har selvfølgelig sørget for å utstyre seg med mulighet for fullstendig script-baserte animasjoner av alt man måtte ønske, dynamisk lyssetting, i det som tilsynelatende ser ut som et meget effektiv WYSIWYG (WhatYouSeeIsWhatYouGet) utviklingsmiljø.

Vil ta online-spill inn i puberteten

Teknisk stødighet har vist seg å være like viktig som gode ideer og et godt spillsystem når det gjelder multiplayer online-spill – noe andre lignende spillutvikler har smertelig erfart. Razorwax kan forsikre om at de bruker mye krefter på å sørge for en fullstendig smidig spillopplevlse, og unngå mange irritasjonsmomenter som online-rollespillere nå har lært å finne seg i.

– Slik vi ser det er online-spill fremdeles i spedbarnsfasen. Vi håper at når vi er lanseringsklare kan vi vise verden at man ikke trenger å leve med et hav av bugs i flere måneder, og sørge for at fokus i stedet blir rettet på hvor moro selve spillet er, sier Grøvdal.

Tre glade barberblad i Razorwax: Kjetil Helland, Ricki Sickenger, og Claus Grøvdal.

I forhandlinger med utgiver

Darkfall blir i første omgang et PC-spill, selv om det også lekes med tanken om å gjøre en Xbox-versjon.

Razorwax teller for tiden 8 ansatte, men er i disse dager i ferd med å øke bemanningen til 13, for å kunne gå i gang med neste fase av produksjonen.

Topphemmelige forhandlinger er nemlig på gang med en potensiell utgiver, og Razorwax-gjengen er derfor noe tilbakeholdne med å røpe flere detaljer om Darkfall før dette er i boks.

For mer informasjon om spillet, se www.darkfallonline.com

Annonse