Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Medieval Total War

Sving mine faner! Historisk krigføring, hvor RISK møter Braveheart…

Medieval Total War er oppfølgeren til Shogun: Total War, og er en direkte videreføring av konseptene som drev den nå to år gamle klassikeren.

Spillet er todelt. På den ene siden har du en RISK-aktig strategidel, hvor du bygger hærer og byer, driver diplomati, og gjør de store strategiske beslutningene.

Og så har du det som virkelig gjør Total War-serien unik: nemlig muligheten til å lede dine hærer på slagmarken, i storslåtte – og ofte langvarige – 3D-kamper.

Mangfold

På begge disse punktene har Medieval gjort fremskritt i forhold til Shogun (som du kan lese en full beskrivelse av HER)

Som du nok har skjønt så er det ikke lenger føydale Japan, men Middelalderen som nå er tema. Du får velge mellom å spille 12 forskjellige folkegrupper, som tyrkere, tyskere, briter, franskmenn, eller egyptere. Alle disse har sine egne spesielle typer hærer og bygninger, og tilsammen er det over 100 forskjellige enheter man kan bygge og slåss med.

Borgtatt

Den store nyheten på den taktiske siden er at man nå har muligheten for å beleire borger og festninger med katapulter og annet krigsmaskineri. Men det er først og fremst på strategidelen at de virkelig store oppgraderingene har funnet sted.

Mens «RISK»-delene av Shogun var ganske simple og ordinære, har Medieval tatt konseptet flere skritt videre, og utviklet seg til et ganske så innfløkt strategispill med en mengde diplomati-elementer, og et hav av forskjellige byggverk man kan reise for diverse formål. I Medieval er det faktisk moro nok å spille bare denne delen av spillet alene – uten de imponerende slagene.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Tunge saker

Grafikken har blitt piffet en smule opp i forhold til Shogun, men ikke mer enn at det Medieval like gjerne kunne vært en ekspansjonspakke. Likevel slår det meg som litt bekymringsverdig at 3D-grafikken i kampscenene har en tendens til å småhakke innimellom, selv på en P4 2.2GHz-maskin med GeForce4 Ti4600 – særlig når det er mange og store tropper på slagmarken.

Medieval Total War er et imponerende, men krevende spill. Timer, dager og uker flyr unna, særlig hvis du veler å spille ut alle slagene i stedet for å la maskinen automatisk avgjøre utfallet.

Så la det være helt klart at utålmodige spillere neppe vil finne annet enn frustrasjon her. Men så er jo belønningene desto større for de som virkelig liker å fordype seg i materien…

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt