Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sertifikat-kluss i Skandiabanken

Er du kunde i Skandiabanken, men får ikke lastet ned sertifikat for å logge deg inn? Da har du nok nettopp installert en «oppgradering» fra Microsoft…

Etter at Microsoft kom med sin siste patch for å tette et hull som kunne gjøre det mulig å utføre kredittkortsvindel, opplever mange kunder vansker med å laste ned de nødvendige digitale sertifikater for å logge seg på Skandiabankens nettbank-system.

– Microsoft har lagt ut patcher som gjør at noen kunder har problemer, bekrefter Ole Tom Pettersen, leder for IT-avdelingen i Skandiabanken.

SP1 blokkerer

Problemet lar seg løse ved å avinstallere sikkerhetsoppdateringen til Explorer 6. Dette gjøres ved å velge den aktuelle oppdateringen under «legg til/fjern programmer» i kontrollpanelet.

Mer trøblete er det om man allerede installert Windows XP Service Pack 1, som lanseres i disse dager. I SP1 sørger Microsoft nemlig for å kombinere alle tidligere oppgraderinger og hotfikser til én stor oppgradering, og man har da følgelig ikke muligheten til å avinstallere de forskjellige oppgraderingene enkeltvis.

I klartekst betyr dette at har du først installert Service Pack 1 i Windows XP, vil du i dag ikke kunne laste ned digitalt sertifikat fra Skandiabanken gjennom Internet Explorer, og dermed ikke logge deg på nettbanken.

Denne siden risikerer du å møte, forsøker du å laste ned Skandiabanken-sertifikat med XP Service Pack 1 installert.

En annen Microsoft-patch fikser problemet

Nå kan Skandiabanken informere om at de mener å ha løst problemet i bankens moderland Sverige, ved å installere en oppgradering fra Microsoft på servernivå. Men dette vil minst ta en dag eller to å få implementert i Norge, får vi høre.

For de som har installert XP Service Pack 1 er det altså ikke så lett å gå tilbake til tidligere Explorer-versjoner. Inntil videre finnes det heldigvis flere måter å komme rundt problemet.

– Inntil vi eller Microsoft får fikset dette, er én mulighet å laste ned sertifikatet på en annen maskin, og så overføre det til den PCen man bruker, foreslår Pettersen.

Går bra med Opera

Men hva med å bare bruke en annen nettleser? Det fungerer jo helt fint for eksempel i Opera?

– Jo, det er kanskje også en mulighet. Men vi er forsiktige med å svinge kundene mot spesifikke nettlesere eller produkter ved å komme med slike anbefalinger, sier Pettersen til ITavisen.no.

Skandiabanken er en ren nettbank, og hadde i juni i år 160 000 kunder i Norge.