Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bredbåndskino fra NextGenTel

Både Ringenes Herre, Austin Powers, og Pippi Langstrømme blir å finne i NextGenTels nye heldigitale videosjappe.

Fra og med fredag 6. september kan NextGenTels bredbåndskunder få helaftens spillefilmer servert rett hjem i stua, uten å måtte ta turen ned til videosjappa.

Filmene vil streames i enten 500 kbit/s eller 900 kbit/s. Du kan altså ikke laste ned filmene til harddisken din, men er avhengig av å konstant være oppkoblet mot bredbåndsportalen for å se video. Men avspillingskontroller som spoling og pause stilles til rådighet, og hakking og «hosting» – som man erfaringsmessig ofte opplever med streaming video -skal være redusert til et absolutt minimum.

– Vi sier filmene holder god VHS-kvalitet. Tidligere var det riktignok enkelte bufferingsproblemer, men de har vi løst. Nå fungerer det hele veldig, veldig bra, forsikrer NextGenTels markedsdirektør Morten Ågnes til ITavisen.no.

Filmene

Filmutvalget er spredt utover de fire kategoriene Barn, Drama, Action og Komedie, og titlene som presenteres er et resultat av et samarbeid med SF Entertainment.

Prisen per film vil variere fra kr 35 for nyhetene, til kr 28 for barnefilmer og klassikere.

Blant tilbudene den første uken, finner vi ikke bare en eksklusiv sniktitt på den norske «Smilet i Øyet», som har vanlig kinopremiere 6. september, men også følgende filmer:

  • Aberdeen (Stellan Skarsgård)
  • Sofies verden
  • Austin Powers 2 (Mike Myers)
  • Magnolia (Tom Cruise)
  • Celebrity (Woody Allen)
  • Frequency (Dennis Quaid)
  • Blow (Johnny Depp)
  • Lost Souls (Winona Ryder)
  • Emil i Lønneberget
  • Emil og grisungen
  • Pippi på de sju hav
  • Pippi Langstrømpe (tegnefilm)
  • Madicken på Junibacken
  • Brødrene Løvehjerte
  • Ludvig, Solan og Gurin med reverompa (tegnefilm)
  • Kaptein Sabeltann – Den forheksede øya

NextGenTel lover å legge ut en eller to nye filmer hver uke fremover. Et stort trekkplaster blir naturligvis Ringenes Herre: Ringens brorskap i oktober.

– Vi tror video-on-demand har mange fellestrekk med innføringen av nettbank, som ble en suksess fordi den er tilgjengelig 24 timer i døgnet, og du slipper køståing i banken. Mange vil nok også sette stor pris på at med video-on-demand vil man aldri mer oppleve at favorittfilmen er utleid, sier Morten Brusletto, direktør for bredbåndstjenester i NextGenTel.

En av tre ser PC-film på TV

En undersøkelse Norsk Gallup har gjort for NextGenTel, viser at Hele 29 prosent av bredbåndsbrukerne har allerede koblet PCen til TV, slik at det å se film fra PC oppleves mer som å leie en vanlig DVD eller VHS.

– Når vi nå lanserer en tjeneste som gir bredbåndsbrukere tilgang til kvalitetsfilm døgnet rundt, blir det ekstra spennende å se hvor lang tid det tar før et flertall av brukerne har koblet PC og TV sammen, sier Brusletto.

Stikkord: internett