Annonse


SPILLTEST: Mafia

Du vet den følelsen du fikk av å spille Grand Theft Auto 3 første gang? Den som sier deg at «fy flate, det er heftige saker»? Vel, faren for å oppleve det samme er stor med Mafia , som sender deg hodestups inn i gangstermiljøet i en fiktiv amerikansk storby på 1930-tallet.

Store deler av Mafia går ut på å utforske en enorm simulert by, utføre dubiøse oppdrag for underverdenen, og stjele biler….så sammenligningen med GTA3 er med andre ord innlysende.

Lost Heaven, som den fiktive byen i Mafia heter, minner både om typiske gangster-byer som Chicago og San Fransisco, og utgjør en fantastisk spillarena, komplett med alskens former for gater, smug, parker, toglinjer, varierte bygninger, bruer, og alt man ellers måtte vente å finne i en velutstyrt storby for 70 år siden (bortsett fra parkerte biler ved fortauskanten, noe som er merkelig fraværende både i GTA3 og Mafia).

Once upon a time…

Du spiller Tommy Angelo, en godtmenende taxisjåfør som ved et skjebnens pust havner i rekkene til en av byens to store rivaliserende organiserte krim-ligaer.

Spillet er lagt opp som en slags interaktiv film, med en mengde imponerende og effektive cinematiske animasjonssekvenser for å drive historien – alle sanntidsgenerert med spillets meeeget imponerende 3D-motor. Og lekkert er bare fornavnet. Alt fra kameravinkler og teksturer til lydeffekter og lyssetting fremstår veldig overbevisende…og når man i tillegg klarer å gjennomføre gangster-stemmer og livaktige animasjoner – som faktisk i stor grad gir datafigurene overraskende stor grad av personlighet og sjarm – på en så dyktig måte som her, er det vanskelig å ikke la seg imponere over den overhengende følelsen av kvalitet som skinner tvers gjennom Mafia.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Bil er bra, men fotarbeidet er også viktig…

De første timene av spillet går med til å dra deg inn i den rette gangster-stemningen, og til å kjøre rundt mens du blir kjent i byen. Og det blir mye kjøring, i flotte, men trege veteranbiler, siden dine første oppdrag først og fremst går ut på å frakte mennesker rundt omkring. Men etterhvert som Tommy blir mer og mer involvert, blir du servert mer varierte gjøremål, og klarer i løpet av spillets gang å skitne til hendene dine med det meste av det som forbindes med gangstervirksomhet – fra skitne drap, slagsmål, ville biljakter, eksplosjoner, sabotasje, og farlige damer…samt et par overraskelser som du skal få gleden av å oppdage selv.

Selv om spillene har mange likhetstrekk, bare for å trekke denne sammenligningen enda litt lengre, scorer Mafia flere poeng på GTA3 ved å faktisk tillate deg i langt større grad å springe rundt inne i bygninger – hvor spillet tidvis kan minne en hel del om f.eks Max Payne og Hitman. Men der Mafia i stor grad har lykkes bedre med å implementere tredjepersons-action til fots, vil jeg nok påstå at selv bilkjøringen er minst like heftig i GTA3…for selv om grafikken ikke er liiike fet, så har moderne biler langt flere hestekrefter under panseret!

Den store svakheten til Mafia er likevel at spillet er veldig styrt og lineært, i den forstand at du følger en veldig fastspikret historie med ekstremt få valgmuligheter underveis – en følelse som blir ekstra forsterket for oss som er bortskjemt med GTA3s mangfold av forskjellige oppdragsgivere du kan besøke i mer eller mindre vilkårlig rekkefølge. Heldigvis kompenseres dette for til en viss grad med at man har muligheten til å utforske byen på egenhånd i en egen «fritt spill»-modus, hvor man stort sett kan gå amok og gjøre som man vil (og det vil man vel…?).

Anbefales

Uansett, det er mange heftige spill å velge mellom for tiden, og det kommer garantert flere gode titler i løpet av høsten…men for Gudfaren-fantaster med et snev av kjøreiver i blodet er det nok vanskelig å trå feil med Mafia.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse