mms

Annonse


NetCom halverer MMS-prisen

mmsPriskrigen er derved i gang på MMS-beskjeder, som ventes å bli fremtidens mobilsuksess så snart mange nok har nye mobiler med bilde-muligheter. Og som ventet underbyr NetCom Telenor, og starter den priskampen som ventelig vil presse MMS-prisene til de finner et rimelig markedsnivå.

For nå gjelder det å finne det nivået som brukerne synes er rimelig. Det ligger trolig et sted mellom kostnaden til en vanlig SMS og kostnaden til for eksempel et postkort. Analytikere har tidligere spådd et prisnivå på mellom tre og fire kroner for MMS-meldinger i Europa, men Telenor gikk i vår høyt ut for å ikke risikere å prise seg for lavt. For operatørene er svært avhengige av å få inn så store inntekter som mulig på MMS-tjenesten, som er den største publikums-suksessen markedet forventer i årene frem mot UMTS-tjenester.

5 kroner meldingen

– Prisen settes da til fem kroner per melding. Det spiller med ingen rolle hvor mye data som overføres hver gang en melding sendes, for prisen vil være den samme uansett, sier direktør i Markedsledelse, Sondre Aarrestad.

NetCom opplyser at prisen tar utgangspunkt i grundige undersøkelser blant brukerne.

Annonse


– Ti kroner i overkant

– Det er åpenbart at dette er en tjeneste som kundene ser frem til å kunne ta i bruk. Men å ta en stykkpris på ti kroner er likevel klart i overkant av hva så vel kundene som vi anser for å være rimelig, sier Aarrestad, med et klart spark til Telenor.

NetCom er Telias foregangsselskap på MMS-meldinger, og vil tilby tjenesten til sine kunder fra 2. oktober. Da vil tjenesten være gratis frem til kommersiell lansering.

Annonse