Spiderman

Annonse


«Spider-man»-miljø endret digitalt

SpidermanNår helten i «Spider-Man» kastet seg fryktløst fra storbyjungelens fasader, så var det et problem han ikke hadde tenkt på: Hvem styrte reklameplakatene i bakgrunnen?

Da filmen ble tatt opp i Times Square Garden, så stod det NBC og Samsung på reklameplakatene.
Men da filmen var ferdig var det reklame for avisen USA Today og mobiloperatøren Cingular Wireless på de samme plakatene.

Kunstnerisk frihet

Filmselskapet Sony hadde digitalt endret bildet, og lagt ny reklame på de samme plakatene. Og det ville verken reklame, annonsebyråene og huseierne finne seg i. En rekke av selskapene gikk til sak mot filmselskapet, og hevdet at deres tavler på Times Square ville være mindre verdt, om de ikke kunne garantere sine kunder eksklusive rettigheter – som også gjelder film fra strøket. De mente endringene krenket deres rettigheter.

Lett å bytte

– Det vil komme flere lignende saker, melder New York Times, som også viser til at lignende tvister tidligere er løst utenfor rettssalen. Blant annet da et fjernsynsselskap skiftet ut et annet fjernsynsselskaps sending

Annonse


Denne gangen fikk selskapene ikke medhold.
– Det som eksisterer her er for artistiske hensyn en miks av fiksjon, og en faktisk beskrevet Times Square.dette har beskyttelse av First Amendment, heter det i dommen.
Det betyr at endringene er sikret på grunn av ytringsfriheten.

Tippekampen

Det å legge på og endre reklame gjøres for eksempel elektronisk ved noen tippekamper, der reklameplakater legges inn nær mål.

USA Today sier at de ikke har betalt noe for reklameplakatene som vises. Mobiloperaøtøren Cingular melder de har en markedsføringsavtale om filmen.

Annonse