Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia forsvarer posisjonen

Takket være sterk kostnadskontroll leverer Nokia økt overskudd, tross lavere salg. Nå gleder toppsjef Jorma Ollila seg til å lede oss inn i den nye mobiltiden.

Nokia7650-2
Mens andre kvartal 2002 viser en nedgang i salget på seks prosent til 6.935 millioner euro, endte driftsresultatet på 1.260 millioner euro. Det er en oppgang fra fjoråretes 1.137 millioner euro, og driftsmarginen gikk opp fra 15,5 prosent til 18,2 prosent.

Takker hele teamet

Toppsjef Jorma Ollila mener de gode tallene skyldes blant annet sterkere kontroll med kostnadene.

– I mobildivisjonen så vi at pro forma driftsoverskuddet økte med 22 prosent, sier Ollila i en kommentar, og retter takken til hele Nokia-teamet.

Markedsandelen er økt til 38 prosent. Også for 2002 som helhet venter selskapet å holde på markedsoppgangen fra fjorårets 37 prosent.

Den nye tiden

Nå retter selskapet blikket fremover mot kundene som skal oppgradere telefonene til nye tjenester. Men Ollila innrømmer at markedsforholdene er tøffe.

– Økonomiske forhold i den siste delen av året vil fortsette å være harde. Vi anser oss selv som svært konkurradyktig posisjonert til å lede industrien inn i den neste vekstfasen for mobilkommunikasjon, sier han i en kommentar i pressemeldingen.

Stikkord: Mobil