Springsteen

Annonse


Springsteen frykter MP3-pirater

Springsteen20 juli er offisiell lanseringsdato for «The Rising». Det er den første sammen med E Street Band siden 1984

Skremt av MP3

Eminems plateselskap Interscope Records slapp platen «The Eminem Show» fire dager tidligere enn varslet, etter at selskapet fant at innholdet på skiven allerede var tilgjengelig på Internett.
Kanskje var tilgjengeligheten på nettet god reklame. Etter en måned var platen nr. 1 på Billboards liste, og ligger an til å bli årets mest solgte i USA. Men flere plateselskap frykter at lekkasjer av innholdet på kommende album vil skade salget, og lekkasjer er vanlige.

Hemmelig

Springsteen har valgt en annen strategi. Han har utgitt seks plater i nettets tidsalder, uten at noe av innholdet har vært tilgjengelig på Internett før den offisielle lanseringen. Vanligvis slipper plateselskapet ut et lite opplag til musikkjournalister, og innsidere i bransjen. I følge New York Times har sjefen selv gitt fra seg ti CD-er til betrodde personer og selskap, og skal gi vekk ti til før lanseringen.

Godt gjettet

Men et lite hull finnes.
Smakebiter finnes tilgjengelig på America Onlines hjemmeside. Der er det mulig å streame smakebiter av det som finnes på hitlistene, og låten fra det kommende albumet har vært blant de fem meste populære. «The Rising» fra albumet av samme navn ble lastet ned 755,000ganger i løpet av 48 timer.
I følge New York Times gjettet en fan at en passende tittel på en annen låt på albumet ville være «Lonesome Day». Det stemte, og den var to timer senere på nettet i piratisert MP3.versjon.

Annonse


Skape et fenomen

Det finnes personer i platebransjen som mener at nettlekkasjene kan ha en positiv effekt. En er den tidligere toppsjefen Danny Goldberg i Mercury og Warner Brothers, nåværende sjef av det uavhengige selskapet Artemis Records.
– Hvis du ønsker å få en hit, og virkelig skape et fenomen, så vil et sammenfall av hva som er på folks lepper, og mediaeksponering, gjøre det verdt å risikere en lekkasje.

– Trolig ville Mr. Springsteen solgt flere plater til unge lyttere om han hadde fått dem til å lytte på musikken gjennom fildeling, hevder analytikeren Stacey Herron i Jupiter Research.

Annonse