Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Eksplosiv nettvekst for papiraviser

En rekke aviser i USA melder om sterk vekst når det gjelder nye lesere av nettutgavene sine. Samtidig er veksten av antall nye brukere av Internett liten.

emedia
Om undersøkelsen er representativ, så kan den gi mange nettredaktører grunn til optimisme.

Tosifret vekst

I mai fikk hjemmesiden til New York Daily News en vekst på 23 prosent. NYPost.com og Newsday.com hadde begge en vekst på 12 prosent. I løpet av samme periode var det 3 prosent flere av New Yorks befolkning som skaffet seg Internett, melder nyhetsbyrået Reuters.

Sju av ti områder hadde tosifret vekst i antall besøkende til avisers hjemmesider, hevder en fersk undersøkelse gjort av selskapet comScore Media Metrix.

Frister annonsører

Dette selskapet hevder også at flesteparten av de som besøker avisenes hjemmesider er mer villige til å bruke penger på Internett, enn den gjennomsnittlige nettsurfer. Lesere i Silicon Valley brukte tre ganger så mye på nett som gjennomsnittet, i følge undersøkelsen.

Media Metrix forsøker å forklare den uventet sterke veksten med at annonsering på Internett blir mer viktig, og at nettet har fått en ny rolle som supplement for papiraviser og fjernsyn. OPA (the Online Publishers Association) mener de samme trendene er viktige. Det fører igjen til at en rekke aviser vil høyere annonsepris på dagtid, fordi de da blir lest av ansatte i næringslivet.

– Det er klart at nettaviser raskt får nye lesere – og stort sett på bekostning av papiravisene, sier direktør Peter Daboll i comScores enhet Media Metrix, i følge Reuters.