Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Warcraft III

Warcraft III kommer sent…men kommer det godt? Vi polerer ringbrynjen, tørker blodet av øksa, og hiver oss ut på slagmarken igjen.

Blizzard Entertainment er ikke akkurat født i lynets tegn. Men om de ikke gjør det raskt, gjør de det i hver fall svært godt. Det er Warcraft III: Reign of Chaos et strålende eksempel på.

Vi har spilt Warcraft III siden februar (da i betaversjon), og når vi nå stifter dypere bekjentskap med den endelig salgsklare utgaven er det ikke annet å gjøre enn å bøye seg i støvet for et bunnsolid, balansert, og tvers gjennom nydelig sanntids strategispill.

Hvis du ikke har blitt introdusert for Warcraft III-tidligere, bør du lese vår FORHÅNDSOMTALE før vi går videre med anmeldelsen. Der beskriver vi hvordan spillet fungerer i detalj, og presenterer de nye rasene, så vi bruker ikke spalteplass på dette her.

Som så mange andre strategispill av denne typen, har Warcraft III to hovedkomponenter: en lengre solo-kampanje, og et mulitplayer-spill som kan nytes over Internett (Battle.net) eller lokalnettverket.

Om orker, vandøde, alver og menn

Mens enspiller-modusen er underholdende, stort sett, har den først og fremst grunnleggende innføring i spillet som hovedformål. Du spiller deg gjennom en rekke oppdrag for hver av de fire rasene, blir gradvis vant med både strategier, og hvilke tropper, bygninger, og oppgraderinger du har til rådighet, mens handlingen følger en middels interessant historie.

Alle oppdragene akkompanjeres av små sanntidsgenererte cut-scenes, men innimellom blir man servert noen forhåndsgenererte cinematiske mellomsekvenser. Disse fungerer glimrende som effektive gulrøtter når du spiller deg gjennom kampanjen – simpelthen fordi de er så vannvittig stilige (minner en del om filmsnuttene i Diablo 2, bare enda litt fetere).

Men lekker og morsom som den er, gidder du nok bare å spille gjennom solo-biten av spillen én gang (toppen), for den langvarige verdien i spillet viser seg først og fremst når du utfordrer andre på nettet – simpelthen fordi AIen fremdeles kan være litt slapp, og menneskelige spillere alltid er mer interessante motstandere.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Det er på nett det skjer

Nå skal det innrømmes at vi ikke har rukket å spille multiplayer på nett så lenge med fullversjonen som vi har med betaen, men det er opplagt at det ligger måneder, om ikke år med fremtidig spillglede i Warcraft 3 på Battle.Net – særlig hvis vi går ut fra at Blizzard er like flinke med å følge opp dette spillet som de har vært med Starcraft, med justeringer, patcher, og turneringer. Klaner og ladders er også del av online-pakken.

Det skal bli spennende å se hvor mange strategier som dukker opp etter hvert som folk eksperimenterer med stadig nye måter å kombinere forskjellige enheter og egenskaper på. Tendensen synes uansett å være at man ender opp med å kontrollere få, men kraftige og fleksible tropper i Warcraft III, fremfor store horder av soldater og beist, som for eksempel i Command & Conquer, eller Starcraft, for den saks skyld.

Det medfølgende World Editor-programmet kommer også som en velkommen bonus, og gjør hvem som helst i stand til å utvikle egne brett og oppdrag – både for solospilling og nettkamper. Editoren er grafisk og kraftig, med en grei inngangsterskel for vante designere, og med mange fiffige detaljer som muligheten for å skreddersy kameravinkler og -bevegelser, og å lage egne cut-scenes.

– OK karer, hold hodet kaldt nå. Hvem er vel redd for små grønne menn?

Vi har spilt det før, men vi liker det!

Det som kanskje kan skuffe litt, er at til tross for banebrytende 3D-grafikk, flott presentasjon, morsomme unit-lyder (som alltid), bunnsolid og gjennomprøvd gameplay, og multiplayer-potensiale til tusen, så er det ikke noe virkelig nytt å finne i Warcraft III.

Joda, Blizzard har kombinert det beste fra Warcraft II med de virkelig suverene aspektene ved Starcraft, og rappet spennende rollespill-elementer (hærførere med erfaringspoeng, grader, spells og items) fra andre RTS-spill, særlig Warlords Battlecry. Resultatet er en veldig respektabelt sammensatt pakke – men de som kjenner denne sjangeren godt vil ikke finne noen store nyskapende idéer her.

Klarer Warcraft III: Reign of Chaos å leve opp til forventningene? Nesten. Evolusjon er nok mer beskrivende enn revolusjon i dette tilfelle.

Men det er et sabla godt spill, uansett hvordan du vender og vrir på det!

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt