Pop up digi-TV

Annonse


Annonsepirater saksøkes

Pop up digi-TVDet irriterer flere av de store avisene enda mer, selskapet Gator selger nemlig annonser på deres sider, uten å gi en kobbermynt tilbake.

Før helgen gikk en rekke storaviser i USA til søksmål mot selskapet Gator. Storavisene inkluderer The Washington Post, The New York Times, Dow Jones og sju andre publikasjoner, i følge nettavisen Cnet.

Parasitt

Påstanden er at Gator er en “virkelig parasitt på nettet som utnytter gratis det arbeide og investeringene som saksøkerne har lagt ned.”Årsaken til de harde påstandene er enkel, når du besøker hjemmesidene til avisene som har gått til sak, så dukker det stadig opp annonser i nye vinduer, som Gator har solgt uten å be om tillatelse, eller betalt for.

Det er ikke første gang Gator kommer i klammeri over annonsekroner. Selskapet gikk blant annet til sak i fjor mot bransjeorganisasjonen IAB (Interactive Advertising Bureau), som kritiserte Gator for å lage bannerannonser som dekket for avisenes egne annonser. Saken endte i forlik etter at Gator stoppet denne praksisen.

Annonse


La inn annonser på konkurrentens side

Ett relativt tungt slag for Gator var det når en domstol i USA 11 juni forbød selskapet DietWach i å bruke Gator til å servere annonser på konkurrenten WeightWatchers.coms hjemmeside. Det var selvfølgelig ikke spurt om lov her heller.

Gator melder at de overveier å gå til motsøksmål, og forlange erstatning.

Annonse