Spider-Man hovedbilde

Annonse


CUBE-TEST: Spider-Man

Sist gang vi fikk inn et Edderkoppen-spill fra Activision i redaksjonen, var det pinlige saker (les mer om dette HER). Følgelige var ikke akkurat forventningene helt på topp i forhold til Gamecube-versjonen av Spider-Man: The Move.

Tøv og oppspinn?

Så hvor bra har man denne gang fått til å lage spill av en de kuleste superheltene vi har? Er den digitale versjonen av Edderkoppen, som kan klatre i vegger og tak, svinge seg blant skyskrapere, skyte nett i trynet på sine fiender, og være narsistisk freelance-fotograf på dagtid, like flau nå som sist?

Heldigvis ikke. Heldigvis viser Spider-Man seg å være et solid stykke 3D action-eventyr, som ikke bare er prydet med topp grafikk, men som også har klart å implementere så mange kule superhelt-bevegelser at det nesten kan karakteriseres som innovativt.

Lille Peter edderkopp…

Som den edderkoppmannen han er, kan Spidey som vi vet lett klatre på alle slags overflater, og skyte lange tråder med edderkoppspinn slik at han i moderne Tarzan-stil kan svinge seg i forrykende fart rundt i den urbane jungel. Dette er elegant gjennomført i spillet, og et velfungerende kontrollsystem gjør at du raskt får føling både med hvordan du best manøvrerer i luften, samtidig som du skyter små spinn-klatter på alskens fiendtlige roboter og andre flygende trusler som tydeligvis lusker rundt blant metropolens hustak.

Annonse


Innendørs blir det hele raskt mer innviklet, da du med ett har ganske så mange måter å angripe enhver ny situasjon på – skal du gå rett på sak, og lange ut et par akrobatiske kampsport-komboer, eller kanskje sniker du deg inn blant takbjelkene og tar ut vaktene – en etter en – med blitz-angrep ned mot gulvet? Mulighetene er mange, så det nesten er vanskelig å holde styr på alle kontroll-mulighetene.

I tillegg kan Spidey plukke opp det meste som er av inventar, og slenge det i trynet på skurkene…min personlige favoritt er stabelen med bildekk som kan sendes flyvende gjennom luften en etter en, men også oljetønner, brannslukkere, og bokhyller(!) er heftige våpen som intet møblert skurke-hjem er foruten.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Spinnvilt kamera

Med en så suveren mulighet for å revolusjonere en heller sliten sjanger (3D action-eventyr/FPS) er det derfor litt synd at utvikleren ikke har gått det ekstra lille skrittet det ville vært å sørge for at de automatiske kameravinklene ikke blir plagsomme. Dette var et gigantisk problem i det forrige spillet, og det er et heftig problem også her.

Sannsynligvis er det en ganske stor utfordring å unngå ekle og uoversiktlige situasjoner når hovedpersonen i spillet kan krype rundt under tak, opp ned gjennom dører, og sidelengs i trappeoppganger, men det virker likevel som om problemet dukker opp unødvendig mye i dette spillet, særlig i innendørs-oppdragene, og er definitivt den store svakheten i Spider Man: The Movie.

Annonse