Annonse


SPILLTEST: Global Operations

For å ta det først som sist: svaret er nei. Forklaring følger.

To lag (terrorister / counter-terrorister) utkjemper slag, hvor oppgavene varierer fra kart til kart. De 13 kartene foregår på særdeles varierte lokasjoner (Antarktis, USA, Colombia, Sri Lanka osv.) og er svært godt lagt opp, med varierte ruter, og mange strategiske punkter.

Irritasjoner på løpende bånd

Det har allerede blitt sluppet noen patcher for GO som tar for seg diverse små-bugs.

Irriterende er det derimot at når du installerer spillet, må du manuelt patche det opp for å bli kompatibel for internett-spilling. Man skulle ønske at produsenten hadde lagt inn en auto-oppdateringsfunksjon i spillet. Slik som ting er lagt opp nå så blir det mye knoting for å komme seg on-line.

Annonse


Når du dog kommer deg inn i spillet, så starter du med å velge ditt yrke. Disse er kjente fra spill som Team Fortress, og i GO er det totalt syv og velge fra (medics som kan lege sine medspillere, tungt-pansrede maskingeværskyttere og raske recon-units m.fl.). Klassene er velbalanserte, og det er strategisk viktig å balansere laget sitt noenlunde for lettere å kunne nå kartenes oppgaver.

En av de mer interessante klassene er intelligence officer. Denne deltar ikke aktivt i kampene, men kan observere alle de andre spilleren gjennom satellitter og kameraer på skuldrene (tenk marines kontra Lt. Gorman i Aliens-filmen). I denne klassen kan du gi kommandoer og sette way-points for dine medsoldater. Det er et interessant konsept, men det fungerer ikke spesielt bra på nettet, hvor dine medspillere har en tendens til å ignorerer ordrer.

BANG-BANG-BANG (pluss moms, såklart)

Når spillet så kommer i gang starter du i et pansret kjøretøy / helikopter sammen med resten av laget ditt. Her bruker du penger til å kjøpe deg utstyr, og det er utrolig mye små-snacks og velge mellom. En artig funksjon er at de fleste våpen kan skreddersys med et utvalg av sikter, lyddempere, større magasiner, lommelykter m.fl. Etter hvert som du spiller vil du få mer penger basert på hvor mange fiender du dreper, om du når kartets mål, eller hvorvidt du hjelper dine medspillere.

Spillet i seg selv er bygd opp realistisk, noe som betyr at du ikke kan overleve så mange kuler før du går i bakken. Dette fører ofte til at trefningene i spillet er korte og hektiske, og spillere piler etter dekning mens de bombarderer hverandre med granater. Et lag presser på mens det andre må vike.

Spillet handler mye om territoriell kontroll, og brettene er ekstremt veldesignet for å understreke dette. Igjen kommer yrkene i spill, hvor et velbalansert lag ganske lett kan ta ut et mindre balansert, og få dominans. I mye større grad enn f.eks Counter-Strike er GO lagt opp slik at man må samarbeide for å vinne.

Du kan sikkert bruke måneder på å lære deg alle kartene, og mestre de forskjellige yrkene. Og nettopp her ligger mye av styrken til GO – Selv om kartene er like, så vil du møte lag som er balansert på forskjellige måter fra kamp til kamp, og slik sett tvinges man hele tiden til å komme opp med nye strategier for kjente situasjoner.

Om du først går i bakken så har du muligheten til å ligge og vente på en medic (som noen ganger dukker opp), eller velge å bli satt inn i kampene på nytt. Om du velger det siste så befinner du deg på nytt i startsonen, og kan utruste din soldat på nytt, og eventuelt bytte yrke om du vil.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Spillbart som bare det. Men foreldet!

Spillet er bygget rundt Lithtech-motoren som ble lansert for flere år siden (denne brukes til eksempel i Shogo, og det nyere No One Lives Forever). Selv om 3D-motoren i seg selv er gammel, så er den tweaket opp såpass mye at spillet ser bra ut. Modellene er detaljerte, teksturene er fine – Men brettene føles fortsatt unødig firkantete for et spill som lanseres i disse geforce4-dager.

Systemkravene er dog ikke så høye, men om du vil kjøre med full bump-mapping og flere av de avanserte funksjonene så spiser dette spillet FPS. Den største innvendingen mot grafikken er at den ofte føles utvasket, og at fargene er svake. Det er heller ingen mulighet til å justere lysnivået i spillet, så det bedrer ikke situasjonen stort.

Lyden er derimot suveren! Granater som lander ved deg gjør deg helt døv i flere sekunder, og når lyden kommer tilbake, filtreres den sakte opp til normalt nivå. Kult! 3d-lyden gjør det også viktig å lytte etter fiender, og ikke minst bruke forsiktighet når man selv sniker seg rundt! Lyd-effektene på våpen er samplet fra sine respektive real-life counterparts, og det smeller virkelig!

Slett-verk / nett-verk

Nettverkskoden i GO er slettes ikke god.

Om pingen din havner stort høyere enn 80 så sliter du. Og siden det er relativt få servere og oppdrive (ennå), så kan spill opplevelsen ofte dempes av endel fiffige irritasjonsmomenter. Pingen din kan plutselig sprette opp i over 1000 uten grunn, og du blir magisk teleportert 5 sekunder tilbake i tid. Dine medspillere synes dog upåvirket av dette. At dette er det mest ping sensitive on-line spillet jeg har spilt er ingen underdrivelse.

Gode servere er vanskelige å finne. Jeg har funnet rundt 72, og alle kjøres på lokale maskiner. Utvikleren kjører m.a.o. ingen servere selv, og dette er ikke noe sjakktrekk. Counter-Strike miljøet er såpass stort at det er selvforsynt med servere, og det er tydeligvis dette utvikleren satser på at skal skje med GO.

Det medlagte server-programmet er lettvint og greit, men hva hjelper det når ingen gidder kjøre servere?

Definitivt ikke Single-player

Du kan også spille alle de 13 brettene som single-player. Dette er i stor grad å regne som trening i å spille on-line. Denne opplevelsen ødelegges dog raskt av den latterlig dumme AI’en i spillet. Det er ikke dine fiender som er problemet (de treffer deg lekende lett), men dine lag-kamerater. AI’en velger alltid de samme rutene, springer i sirkler, hiver granater og stiller seg oppå dem. Makan til spastisk væremåte ser man sjelden utenfor lukkete avdelinger.

Så å kalle dette “single player” er særdeles riktig, siden det som regel bli opp til deg å redde dagen hver gang.

Men ser du forbi endel små irritasjons-momentent, som uintelligent-AI og dårlig nettverkskode, så kan Global Operations definitivt være spillet for deg.

Annonse