Dave Cliff

Annonse


Bio-programmering ny trend

Dave Cliff

Bristol (ITavisen.no): Hittil har dataprogrammer stort sett prøvd å etterligne verktøy – forlengelser av mennesker. Word ligner skrivemaskinen, Excel kulerammen, Powerpoint tavla etc. Men nå snakker forskere om å simulere biologiske prosesser, planter og lavtstående dyr. «Artificial Intelligence» er mer enn en science fiction-film. Biologisk-inspirert programmering er første steg mot en utvikling der vi til slutt kanskje vil kunne simulere mennesket selv.

– Maur har en helt fantastisk måte å organisere seg på. For meg er det helt naturlig å prøve å simulere mønsteret deres, i hvert fall før jeg prøver å simulere hunder eller for den saks skyld mennesker, sier Dave Cliff.

Virtuell DJ

HP-forskeren med ring i øret har bakgrunn som DJ på Ministry Of Sound, en av Londons hotteste klubber. Her lagde han en virtuell utgave av seg selv – en digital DJ som i likhet med Cliff selv legger opp musikken etter stemningen blant publikum.

Annonse


Alle på dansegulvet ble utstyrt med et elektronisk armbånd som registrerte svette og aktivitetsnivå. På grunnlag av dette kunne den digitale DJ-en endre miksen slik at publikum ble fornøyd.

– Etterpå gjorde vi en spørreundersøkelse der 35 prosent svarte at de ikke hørte forskjell på meg og den virtuelle utgaven. Det du gjør som DJ er jo å ta et knippe med tradisjonelle låter og la dem «formere seg» i takt med stemningen. På sikt tror jeg at en virtuell DJ vil kunne gjøre dette nesten like bra.

Vituell børshandel

Dave Cliff er heldigvis ikke avhengig av å jobbe bak platespillerne mer. Han er tvert i mot i gang med et program som kan revolusjonere børshandelen.

Cliff påstår i fullt alvor at han gjennom sine eksperimenter har bevist at virtuelle kjøpere og selgere gir like gode eller bedre resultater som virkelige børsspekulanter.

– Jeg vet ikke hva dette kan brukes til. Noen sier at resultatet vil gi næring til en helt ny industri, verd milliarder. Andre mener vi vil få et stagnerende marked, der alle deltakere er programmert til ikke å ta sjanser. Det mest interessante er kanskje hva som skjer når virtuelle kjøpere møter virkelige kjøpere – eller omvendt, sier Dave Cliff.

Annonse