Star Wars Stormtrooper

Annonse


Kraften er med oss

Star Wars StormtrooperLucasArts har en imponerende samling Star Wars-spill opp ermet, samtlige klare for lansering i løpet av året eller tidlige neste år.

For PS2 og Gamecube ser Bounty Hunter svært lovende ut, hvor du spiller galaksens dyktigste dusørjeger, Jango Fett – personen som alle Clone Troopers er klonet etter.

The Clone Wars blir et kjøretøy-spill til Playstation 2 og Gamecube, mens Xbox-eiere kan se frem til eventyrspillet Knights of The Old Republic i løpet av høsten – med påfølgende PC-versjon i 2003.


Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Annonse


Det store rollespillet

Men særlig er det online-spillet Star Wars Galaxies: An Empire Divided som fanger vår interesse, da LucasArts slipper oss inn på demonstrasjonsrommet, en etasje over det overfylte messegulvet på Electronic Entertainment Expo 2003 i Los Angeles.

Galaxies er begynnelsen på det som virkelig ser ut til å bli et massivt science fiction rollespill, hvor ambisjonsnivået er mildt sagt skyhøyt.

Vi snakker her om å la spillerne få velge mellom 8 raser fra Star Wars-universet, fullstendig skreddersybart utseende fra neseborstørrelse til øyemellomrom, flere lag med klesplagg, 10-12 spillbare planeter ved lansering, et unikt og innovativt rollespillsystem, og naturligvis…muligheten for å bli en Jedi-ridder.

In a galaxy far, far away…

Spillområdet i Galaxies vil være enormt. Planetene man kan reise til ved lansering vil inkludere Yavin 4, Dathomir, Tattooine, Corellia, Naboo, Talus, Endor’s Forest Moon, samt et par til, og vi blir lovet flere planeter etter hvert.

En fremtidig tilleggspakke vil la spillerne skaffe seg egne romskip, så de kan fly fritt mellom de forskjellige planetene.

Handlingen finner sted en eller annen gang mellom A New Hope og The Empire Strikes Back, og kaster spillerne rett inn i en galaktisk borgerkrig mellom Imperiet, Alliansen, og alt derimellom.

Foruten en enorm spillverden, høy skreddersybarhet på figurene, og en svært oppegående grafisk innpakning, innfører LucasArts og utvikler Sony Online Entertainment flere revolusjonerende spillkonsepter som skiller dette online-spillet fra konkurrenter som Anarchy Online, EverQuest og Ascheron’s Call.


Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

Bort fra levels

Erfaringssystemet er ganske unikt. I stedet for å basere seg på nivåer, er det ferdigheter som står sentralt. Man får ikke engang flere Hit Points, Stamina og Mana-poeng etter hvert som blir bedre – i stedet er det regenerasjonen av disse som går raskere for mer erfarne spillere. Spillere som eksempelvis har ønsket å være musikere eller magedansere, har ferdigheter som behager og avslapper andre spillere, og derfor hjelper dem med å stable seg på bena raskere etter en hard kamp.

Ferdigheter står som sagt sentralt, og spillere må være nødt til å jobbe sammen for å skaffe seg de feteste gjenstandene og våpnene. For eksempel vil en spiller lage grunndesignet for en avansert pistol, mens en våpensmed står for selve konstruksjonen – etter at en tredje spiller (eller flere) først har skaffet til veie de nødvendige råvarene.

Deretter kan våpenet tas i bruk, eller for eksempel selges videre av en kjøpmann. Jo mere den produserte gjenstanden (pistolen, i dette tilfellet) blir brukt, jo mer øker det respektive ferdighetsnivået hos den/de som skapte det. På denne måten blir store deler av spillet rettet mot samarbeid mellom spillerne, som må gi hverandre oppdrag.

Finn veien…

Det ultimate målet for mange, vil være å bli Jedi-ridder. Skal vi tro LucasArts, er dette et oppnåelig mål for alle deltakere i spillet, men det skal være lagt opp slik at kun ytterst få spillere vil oppnå Jedi-status. Nøyaktig hva som skal til og hvordan man går frem er ytterst hemmelig…

Star Wars Galaxies: An Empire Divided skal lanseres før jul i år på PC, mens versjoner for Playstation 2 og Xbox er planlagt neste år. Nøyaktig hvordan det er meningen at chatting og andre sentrale rollespill-elementer skal implementeres på konsollversjonene er foreløpig uvisst…

Annonse