Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Doom III: skremmende lekkert!

E3 2002: Vi snakker med utviklerne bak det lekreste dataspillet vi har sett (noensinne!), og slenger ved skjermbilder og video på kjøpet!

Doom 3 hovedbilde
Etter en 11 minutters seanse med Doom III blir pressekorpset sittende igjen målløs, med et blandet inntrykk av frykt og fryd : et mer grafisk imponerende og stemningsfylt PC-spill – om enn så uferdig – eksisterer neppe, i det minste ikke her på messegulvet i Los Angeles.

Nøyaktig når Doom III vil stå ferdig er ikke sikkert, men det skal etter planen bli en eller annen gang i løpet av 2003.
Må….trimme…bort…dobbelt…hake…uuuuh…

Dommedagsgjengen

Vi benytter sjansen til å ta en prat med utviklerene i Id Software, som virkelig har fingrene fulle med denne mildt sagt ambisiøse oppfølgeren.

– Doom var det første virkelige sammenslåingen av skrekk og FPS (førstepersons skytespill), og det er nettopp dette vi søker tilbake til med Doom III, forklarer Jim Dose, Doom-programmerer i Id Software.

-Det blir ikke så mange monstre som i tidligere Doom-spill, men møtene blir desto mer intime og skremmende, sier han, og røper at spill som Alone in The Dark, Resident Evil, og Silent Hill 2 har vært viktige inspirasjonskilder opp gjennom tidene.

Id Softwares 20 ansatte jobber på spreng for å få ferdig Doom 3. Her er tre av dem (Jim Dose til venstre)

Get your ass to mars…

Handlingen og bakgrunnshistorien skal være både dyp og engasjerende, selv om plottet i utgangspunktet innrømmelig høres ganske tradisjonelt ut: vitenskapelige eksperimenter med teleportasjon på mars ender i ulykke, slik at det tilfeldigvis åpnes opp en portal rett inn i helvete – hvorfra horder av demoner og horrible udyr ryr ut, tørste på menneskeblod.

Men story til side, så er det atmosfære, innlevelse, og skrekk-action som har hovedrollen i Doom III. 30 brett med det, faktisk.

– Omgivelsene er mye mer interaktive enn før, og vi legger veldig opp til en enorm følelse av tilstedeværelse. Alt er logisk lagt opp, og du vil for eksempel ikke finne store røde knapper vilkårlig plassert rundt omkring, sier Dose.

Han har nok tatt for mye Møller’s Tran.

Vakkert og blodig

Den helt nye 3D-motoren selskapet har utviklet er utvilsomt og beviselig i stand til å skape en detaljrikhet, lyssetting, stemning og atmosfære som virkelig er et demonisk spill som Doom verdig, og skal også benyttes i Quake 4.

– Vi utvikler riktignok for de råeste skjermkortene i tankene, men man vil kunne spille Doom III med et GeForce 3 – går man stort lavere enn dette, må så mange detaljer og grafikkeffekter skrus av at spillet mister mye av essensen, sier Dose til ITavisen.no

Naturligvis er Doom III ganske brutale saker, bare så det er sagt. En av de mer minnesverdige øyeblikkene fra demonstrasjonen var en scene der et demonsk beist nitidig slafser i seg innvoller – i full hyperrealistisk grafisk detalj – fra en forhenværende mars-kolonist, hvorpå det stakkars offeret deretter reiser seg som halvveis oppspist zombie og angriper spilleren.

Ikke akkurat for de minste…

Id Software er naturligvis fullstendig klar over at Doom-serien er kjent for sitt høye voldsnivå, men presiserer at dette er fullstendig nødvendig for å sette den rette horror-stemningen.

– Vi holder oss unna politikken, men vil samtidig understreke at vi ikke spesifikt har gått ut for å lage et voldelig spill. Det vi søker, er å indusere veritabel frykt og spenning i spilleren, og blod og gørr vil da være blant virkemidlene.

Doom på nett

Å la flere spillere kjempe mot eller med hverandre har de siste årene blitt et vesentlig komponent i FPS-sjangeren, men på den fronten har Id i første omgang valgt å være ganske beskjedne.

Doom III vil riktignok inneholde en multiplayer-del, men denne vil ved lansering være ganske enkel og nøktern. Først når hovedspillet er ferdig, begynner arbeidet for alvor med en omfattende online-Doom.

– Vi fokuserer mest på å gjøre enspiller-delen så bra som overhodet mulig, og følgelig vil multiplayer i første omgang ikke være veldig omfattende. Vi satser heller på å komme med tilleggspakker senere, sier Dose til ITavisen.no.

Doom III-Video

Uheldigvis var det ikke mulig for oss å gjøre opptak av demonstrasjonsvideoen fra E3, som viste sanntidsgenererte sekvenser og store mengder faktisk gameplay.

Derimot har vi skaffet til veie en DoomIII-dokumentar, som du kan laste ned HER(8MB) eller HER (100 MB).

(Du trenger Quicktime Player for å se videoklippene)

Stikkord: spilltester