PS2-konsoller farger

Annonse


Dataspill – langt fra barnemat

PS2-konsoller fargerAmerikanske Interactive Digital Software Association (IDSA) presenterer ferske tall fra spillindustrien på årets Electronic Entertainment Expo (E3) i Los Angeles.

Tenåringsnerdene med potegullvom og Playstation-albue er absolutt der ute fremdeles, men hovedtyngden av dagens dataspillere er nå godt voksne menn og kvinner, som setter spill foran TV, litteratur, og film.

I 2001 ble over 225 millioner data- og videospill solgt i USA. Dette er en vekst på 8 prosent i forhold til året før, og tilsvarer nesten to solgte spill for hver husholdning i landet.

60 prosent spiller

Tallene fra IDSA sier at hele seksti prosent av alle amerikanere eldre enn seks år spiller data- og videospill. Den gjennomsnittlige spiller er 28 år gammel, og 43 prosent er kvinner.

Annonse


Av de mest ivrige spillerne sier 32 prosent at de regelmessig spiller online. Dette er en oppgang fra 24 prosent i fjor.

Kjønns- og aldersfordelingen varierer noe mellom PC og konsoller. 40 prosent av de som spiller PC-spill er over 36 år gamle, 26 prosent er mellom 18 og 25 år, mens 34 prosent er under 18 år.

Konsollpillerne er noe yngre, med en stor hovedtyngde på 45 prosent under 18 år, 36 prosent mellom 18 og 35 år, og 19 prosent over 36 år.

Mens fire av ti PC-spillere er kvinner, utgjør disse bare 28 prosent av konsollspillerne.

Konsoller i fleng

Mens Playstation 2, Xbox og Gamecube nå selger som varmt hvetebrød, regner IDSA med en fremdeles formidal vekst i salg av spill bokser i årene som kommer.

Det estimeres at innen 2003 vil 85 prosent av alle husstander som i dag er utstyrt med en eller annen spillkonsoll, ha oppgradert til Gamecube, Xbox eller Playstation 2. Av disse forventes 23 prosent å være utstyrt med to konsoller, 20 prosent med tre.

På verdensbasis regner IDSA med at konsollsalget i 2003 vil nå 45 millioner maskiner.

Annonse