Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Supercomputere til spill

Supercomputere og Grid-computing har hittil vært forbeholdt forskning og vitenskap. Men nå skal IBM hjelpe online-spillene.

Earth Simulator
Grid-computing er teknologien som ligger til grunn for å la en mengde datamaskiner jobbe sammen som en og dra nytte av felles prosessorkraft og ressurser.

IBM og programvareutvikleren Butterfly.net har nå gått sammen om å overføre denne teknologien til tilbydere av online spillverdener.

Sømløst

For å drifte et spill som Anarchy Online eller EverQuest kreves det hundrevis av servere som surrer og går over hele verden. Allikevel vet vi at slike MMORPG-spill ofte ikke går så sømløst som man skulle ønske.

Når i tillegg spillkonsollene kommer online i løpet av de nærmeste årene vil kravet til oppetid og hastighet bli enda større.

En for alle, alle for en

Med Grid-computing kan man la alle disse serverne opptre som en. Dette vil si at ressursene vil bli flyttet dit de trengs, og dersom en eller flere servere i ett område går ned, vil ikke brukerne merke noe annet enn muligens litt «lag».

På denne måten slipper også spillprodusentene å kjøpe inn like mye redundant utstyr for å sikre seg mot krasj. I sin tur vil dette påvirke inntjeningen til spillselskapene så spill som Anarchy Online kan begynne å gå med overskudd.

IBM er også involvert i arbeidet med å bruke Grid-computing til utviklingen av Playstation 3.

Stikkord: spilltester