Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Pavilion og Presario skal leve

Delingsmodellen for produktporteføljen til det fremtidige HP er usikker. Men i konsumentmarkedet vil både HP Pavilion og Compaq Presario bestå.

HP Compaq
Ved fusjonering av selskaper ser man vanligvis at de medvirkende selskapene tar med seg sine beste produkter og slår dem sammen til én portefølje. Dette vil også skje med mange av de konkurrerende produktene som kommer under det nye HP.

-Produktet med høyest markedsandel vinner, med mindre noen kan gi meg ekstremt gode argumenter for det motsatte, sier HP-sjef og tidligere Compaqs styreformann Michael Capellas.

Intern konkurranse

Men når det gjelder PC-merkene HP Pavilion og Compaq Presario vil begge seriene fortsette som om ingenting var hendt. I hvert fall inntil videre.

Ingen av selskapene ønsker å kommentere denne strategien, men at det virker taktisk smart. I fjor hadde HP og Compaq 80 % markedsandel seg imellom i USA. HP var nummer en og Compaq nummer tre. I mellom dem lå Sony.

Ved å kutte det ene merkenavnet risikerer det nye HP å tape markedsandeler sammen med det tapte navnet, og dermed gi Sony, Dell eller Toshiba muligheten til å ta over markedsandeler.

-Ja takk, begge deler

På verdensbasis er HP og Compaq noenlunde likestilte i størrelse. Det har derfor vært mye spekulasjon om hvilke produkter som skal markedsføres videre.

Så langt mener de fleste analytikere at Compaq servere og bedrifts-rettede maskiner, både stasjonært og bærbart, vil bestå med sitt nåværende navn. HP-maskinene vil bli markedsført mot konsumentmarkedet, om de i det hele tatt får bestå.

HP forventes å avsløre sine strategier denne uken.