Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor alene om volumtaksering på ADSL

Verken NextGentel, Bluecom eller UPC følger Telenors initiativ om å innføre bruksbaserrt prismodell på bredbånd.

ADSL ill 2
Telenor har godt over 40.000 ADSL-kunder i dag, og mange tusen som venter på at utbyggingen skal nå dem (noe som vel ikke kan sies å gå med stormskritt).

Og nå skal det innføres tellerskritt på bredbånd. Helst til høsten. Det vil si, «tellerskritt» er ikke det rette ordet å benytte her, siden det faktisk ikke er snakk om et takstameter som tikker og går så lenge du er pålogget – i stedet er det snakk om å betale for hvor store mengder data du laster ned.

Begrunnelsen for å innføre slik volumtaksering er – foruten at hele bredbåndsutbyggingen har vært et stort tapsprosjekt – at noen brukere faktisk bruker sine ADSL-linjer mye mer enn andre. Dette skal ifølge Telenor resultere i at prisnivået for mindre entusiastiske surfere er høyere enn de fortjener, siden en fjerdedel av brukermassen legger beslag på så mye av båndbredden sin.

Kundene er i harnisk, husker med gru sine meterlange ISDN-regninger, og har generelt lite positivt å si om saken – i det minste etter utallige hissige leserinnlegg i ITavisen.no å dømme.

Siden Hermansen annonserte planene for en knapp uke siden, har over 16 000 surfere uttrykt sin misnøye over volumtaksering på PetitionOnline.com.Nøyaktig hva slags prismodell Telenor vil innføre er foreløpig ikke avklart. Det kan være snakk om at prisen avgjøres av hvor store mengder data man laster ned, og kanskje vil enkelte abonnementsformer fortsatt tilbys til fastpris.

NextGentel

Konkurrentene er til en viss grad enige i at det kan føre til en viss ubalanse i prisingen at noen kunder bruker linjene sine mer enn andre, men mener ikke at tiden er inne for å innføre en slik volumbasert prisstruktur på markedet.

NextGentel, som med sine drøyt 20 000 ADSL-abonnenter er en av hovedkonkurrentene til Telenor Plus, har ingen planer om å innføre en lignende prisstruktur, og tror Telenors utspill sannsynligvis bare vil komme til fordel for NextGentel.

– Vi tror på fast pris. Det er hele grunntanken i vårt konsept, og det er uaktuelt å endre på det. Vi tror det å kunne tilby «alltid på nett» til fast pris er noe av det som gjør ADSL interessant for folk, for da slipper de å tenke på bruken, sier markedsdirektør Morten Ågnes i NextGentel til Ukeavisen Telecom.

BlueCom

BlueCom har heller ikke planlagt å innføre volumtaksering, selv om selskapet ikke utelukker at en eller annen form for differensiering mellom aktive og mindre aktive brukere kan bli aktuelt.

– Vi har helt klart sett at private brukere ofte generer mer trafikk enn store bedriftskunder, og da er det ikke riktig at disse kundene skal handle på like vilkår som en normal bruker. Vi er derimot usikre på hvordan vi skal håndtere dette. En tellerskrittordning blir i hvert fall ikke aktuelt i denne omgang, sier administrerende direktør Lars Hellebust i BlueCom.

Chello

Heller ikke UPC har noen planer om å innskrenke eller gjøre bruken av kabelbredbåndet dyrere for de ivrigste kundene.

– Det vil fortsatt være fri bruk hos Chello. Vi har forsåvidt de samme problemene med storbrukere [som Telenor], og på sikt vil man kanskje komme frem til prisstrukturer som regulerer disse, men ikke nå, sier Øyvind Husby i UPC til Dagbladet.no.

UPC har i dag også omlag 20.000 bredbåndskunder på sine Chello kabellinjer.