Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– ADSL-tellerskritt ulovlig

Telenor kan ikke innføre tellerskritt på ADSL for kunder med bindingstid. Og det er ikke sikkert de kan gjøre det med andre kunder heller, mener Forbrukerombudet.

Telenor ADSL
Til ITavisen.no sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon at det ville være klart lovbrudd om Telenor nå la om fra fastpris til tellerskritt på ADSL for kunder med bindingstid.

– Telenor kan rett og slett ikke innføre tellerskritt i bindingsperioden for kunder som har bindinstid på f.eks. ett år. Det ville være ulovlig, sier Thon.

Gråsone

– Når bindingstiden er slutt, eller for kunder som ikke har bindingstid, snakker vi om en gråsone. Men det er mulig at også dette kan være ulovlig, om kundene har hatt betydelige utgifter i form av innstallasjon og innmeldingsgebyr, sier Thon.

Ingen forståelse

Thon har ingen forståelse for Telenors argument om at trafikken har blitt for stor, og at storbrukerne nå må betale mer enn småbrukerne.

– Telenor har lang erfaring i å tilby nye tjenester. Det er merkelig at de, med så store ressurser, ikke har forutsett en slik situasjon. I så fall må de ha gjort svært dårlig forarbeid, påpeker Thon.

Kritiker i ilden

Dermed er det klart for tidenes bikkjeslagsmål om Bredbåndspriser. I dagens utgave av NRK P1s Her og Nå skal en av de mange provoserte ADSL-kundene, Magnus Bruvik Johannesen fra Oslo, smelle løs mot selskapets nye utspill.

En femdel av kundene

Underskriftskampanjen mot Telenor, som vi omtalte i går, har nå passert 8000 underskrifter.

Det er nesten en femdel av Telenors 50 000 ADSL-kunder totalt.

Stikkord: internett