Annonse


Fotball-VM på nett

I samarbeid med det tyske mediaselskapet Kirch, som sitter på senderettighetene for TV og Internett, og nettportalen Yahoo!, lanserer FIFA en tjeneste på sine hjemmesider som skal sikre at fotballfans over hele verden får med seg essensen av årets fotball-VM, som starter i slutten av mai i Japan og Korea.

Forutsatt at de er villige til å bla opp $20 – om lag 165 norske kroner.

Alle kampene

Dersom man betaler avgiften, får man tilgang til et lukket område hos FIFA. Her legges kontinuerlig ut sammendrag med kommentarer på 6 forskjellige språk, intervjuer, ekspertuttalelser og konkurranser.

Materialet skal være tilgjengelig tre timer etter at kampen er avsluttet. Og man kan selvsagt se akkurat de kampene man ønsker akkurat når det måtte passe.

Annonse


Tidsriktig

-FIFA har tatt et bevisst steg inn i den nye kommunikasjons-eraen, sier FIFA-president Sepp Blatter til CNN.com.

-Tilbudet er spesielt viktig for fans i andre tidssoner enn Korea og Japan. Dette er den ultimate måten å holde seg oppdatert på.

Innbringende

Representanter for Yahoo! er mer opptatt av de økonomiske aspektene ved samarbeidet. Trass i resultatene fra nyere undersøkelser er de sikre på at folk vil ønske å betale for innhold på Internett.

-Bare i England er det 15,5 millioner unge menn som vil følge med på VM. Vi regner med at en tredjedel av disse vil komme jevnlig innom Yahoo!, og slikt gir annonseinntekter, sier Lindsay Biggart i Yahoo! til The Times.

De lærde strides

Soccer Investor sier i en uttalelse at om 5 år kommer Internett til å ha tatt over TVs rolle i fotball-bransjen.

Accenture er mer skeptiske og sier at annonsemarkedet allerede er såpass presset. Dersom trenden skal snu, må man tilby mer enn smalbånds filmsnutter. De mener også at kvaliteten på det FIFA har tenkt å levere er alt for dårlig til å rettferdiggjøre at man tar betalt for tjenesten.

Se selv på VMs hjemmesider.

Annonse