Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Skjerm vinner over papir

En fersk medieundersøkelse fra Statistisk Sentralbyrå viser at bruken av Internett blant nordmenn øker på bekostning av aviser og ukeblader.

Dette skjer i følge undersøkelsen på bekostning av papirmediene, som har en markant nedgang. Men ikke på bekostning av TV, som faktisk brukes lmer nå enn før Internett gjorde sitt inntog.

TV størst

En gjennomsnittsnordmann brukte i fjor 156 minutter på TV-titting, 31 minutter på aviser og 21 minutter på Internett.

Når det gjelder andelen av befolkningen som bruker de ulike mediene, kommer imildertid ikke papirmediene så galt ut. I løpet av en dag leser 78 prosent av oss en eller annen papiravis, mens bare 34 prosent benytter Internett. TV er også her den store vinneren, med 85 prosent.

Menn surfer mer

Overraskende nok tar video en jumboplass. Bare 9 prosent oppgir at de putter en DVD eller videokassett i luka i løpet av en vanlig dag.

Ellers viser undersøkelsen at menn fremdeles bruker Internett mer enn kvinner. Mens 60 prosent av norske menn brukte Internett i en utvalgt uke, gjorde bare 45 prosent av kvinnene det.

Hele undersøkelsen finner du HER.