Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Domenehaier betaler ikke

Folk som har sikret seg smarte domenenavn for millioner av kroner, gidder ikke å fornye abonnementet.

Det amerikanske selskapet VeriSign, som har rettighetene på det attraktive domeneområdet .com, opplever nå en markant nedgang i fornyelse av abonnementene sine.

Fornyer ikke

Mange har betalt millioner for rettighetene til et attraktivt domenenavn. Men de er ikke fullt så interessert i å betale en kvartalsvis avgift til VertiSign for å få beholde det samme navnet.

Det stadig færre som gidder å betale avgiften, i følge de siste tallene fra VeriSign. I en rapport utført av registraren SnapNames heter det at denne utviklingen vil fortsette i brutal fart. Hastverket i Internett-bransjen er over, mener de. Det er ikke lenger en åpenbar sammenheng mellom et godt domenenavn og en god forretning.

Liten sammenheng

Faktisk er det slik at mange med kronglete navn som verken er enkle å huske eller spesielt beskrivende for virksomheten, opplever stor suksess når det gjelder antall lesere (om ikke i antall dollar…). Mens mange som trodde de skulle tjene en formue på slående og lett gjenkjennelige domenenavn sliter tungt med få sidevisninger.

VeriSign har fått redusert sin verdi på børsen med to tredeler siden April i fjor. Og bare i løpet av inneværende måned er selskapet 46 prosent mindre verd enn i mars.