Hopp til navigasjon Hopp til innhold

XBOX-TEST: 360 Modena Racing Wheel

Vi tar oss en kjøretur med Modena-rattet fra Thrustmaster.

Thrustmaster 360 Modena Racing Wheel er blant de første Xbox-rattene i handelen, og har sin store styrke først og fremst i en relativt beskjeden prislapp og et «autentisk» Ferrari-design.

Rattet fungerer forutsigbart og smertefritt i både Project Gotham Racing og Rallisport Challenge (foreløpig de to eneste spillene vi har hatt mulighet til å teste mot), og er definitivt å foretrekke fremfor å styre med den vanlige Xbox-kontrolleren.

Mellom beina

Rattet er også prydet med samtlige av knappene fra standardkontrolleren, riktignok noe kaotisk og uvant plassert, men gjør likefremt nytten ved å erstatte kontrolleren fullstendig når du spiller bilspill.

I likhet med Logitechs Driving Force-ratt til Playstation 2, er også Modena 360 utstyrt med en praktisk «fotstøtte», som gjør at du kan hvile rattet i fanget i stedet for å skru det fast til en bordplate. Men sammenlignet med Driving Force, føles 360 Modena ikke på langt nær like robust og stødig.

Flau dirring

360 Modena er også et Force Feedback-ratt, men her er det ikke annet å si enn at vibreringseffekten desidert er av den minimale typen – det rister stadig flaut i rattet, og det hele fungerer først og fremst som en mild pekepinn om at her er det røft underlag.

Fiffig nok er ikke baksiden av rattet bare utstyrt med de Ferrari-aktige girskift-spakene vi har lært å kjenne fra de fleste nyere spillratt, men også to ekstra spaker som fungere som gass og brems – disse kan altså benyttes som alternativ til pedalene, skulle man ønske å sitte i Lotus-stilling mens man spiller.

Vi lar oss med andre ord ikke imponere ned i støvlene av Thrustmaster 360 Modena Racing Wheel, men den gunstige prisen gjør likevel at vi ikke nøler med å anbefale produktet til de som simpelthen bare ønsker seg et enkelt og funksjonelt Xbox-ratt for en billig penge.

Stikkord: spilltester, testprodukt, xbox_test