Annonse


Ingen chat på jobben

I Virusangrep, svindel og andre utgifter er i hovedsak forårsaket av ansattes uvettige og ikke-faglige bruk av Internett. Derfor prøver nå stadig flere arbeidsgivere å kontrollere de ansattes bruk av pratelinjer, e-post og surfing.

Mange av dem fatter nå særlig interesse for å overvåke de ansattes bruk at IM. Dels for å dokumentere hva som sies internt (noe er jo også faglig), men også for å skaffe bevis for misbruk av tillit og bedriftens midler.

– Invasjon av privatliv

– Denne praksisen invaderer vår personlige sfære, sier Sarah Andrews, sjef for Electronic Privacy Information Center.

-Hva som blir tatt vare på og sensurert av arbeidsgiverne burde vært regulert av myndighetene, mener hun.

Annonse


Øker kraftig

Fra september 2000 til september 2001 ble bruken av IM fordoblet i amerikanske bedrifter. I dag tilhører ca. 20% av IM-kontoer bedrifts-brukere, mens dette tallet i 2004 forventes å øke til 50%, skriver CNN.com.

Det finnes foreløpig ikke tilsvarende tall for Norge, men trolig er bildet mye av det samme også her.

Selv om beskjedene som sendes ikke alltid lagres lokalt eller på en sentral server, er det teknisk sett en enkel sak for en bedrift å overvåke det som blir sendt fram og tilbake både internt og eksternt.

Støtte i lovverket

Her hjemme har Datatilsynet begynt å fatte interesse denne problemstillingen. Så langt tyder alt på at arbeidsgiveren har anledning til å snoke i de ansattes internett-bruk, så lenge det skjer på jobben og med utstyr og linjer som er arbeidsgivers eiendom.

Det arbeidsgiver derimot ikke kan gjøre, er å lese ansattes e-post dersom denne åpenbart er av privat karakter. Om dette stiller seg annerledes med pratelinjer, er så langt ikke avklart.

Nylig innførte reklamebyrået Leo Burnett i Norge totalforbud mot å bruke arbeidsgiverens e-postkontoer til privat korrespondanse – med full støtte i lovverket.

Nyttig i jobben

Mange firmaer har i dag blokkert bruken av IM programmer i sine nettverk, mens andre har innsett at programmene er utmerket til faglig bruk. I mange tilfeller kan direkte «samtale» mellom ansatte som befinner seg på ulike steder være av stor verdi.

Annonse