Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Warlords Battlecry 2

Du trodde kanskje det var nok sanntids-strategispill der ute? Tro igjen. Krigsherrene fornekter seg ikke.

Warlords-serien er neppe ukjent for strategifans. Det hele begynte med et genialt fengende turbasert middelalderspill, som opp gjennom årene har fått to direkte etterfølgere – og som også har resulterte i Battlecry , et sanntids strategispill (RTS) i samme familie som WarCraft, Command & Conquer, osv…

Så hva er nytt?

For det første er det snakk om bedre AI, bedre grafikk (men fremdeles 2D), større kampanje (denne gang uten historie), flere spells, flere enheter og ikke minst nye raser: nå består sortimentet av Daemons, Babarians, Minotaurs, Orks, Dark Elves, Dwarves, Dark Dwarves, Fey, Wood Elves, Humans, Undead og High Elves. Alle rasene har sine egne helter, som igjen kan velge forskjellige spesialiseringer innen krigføring, magi, eller mørkere krefter.

Warlords Battlecry 2 gjør maksimalt utav RTS-sjangeren på overbevisende og elegant vis, men uten samtidig å tilføre vesentlige nyvinninger eller store øyevekkere verken innen grafikk, spilldynamikk, eller konsept.

Det som er der, er uansett veldig bra. Et bredt utvalg av raser, fullstendig redigerbare scenarier, multiplayer, og en rekke kombinasjonsmuligheter med hærer og bygninger, gjør Warlords Battlecry 2 til et flytende, spennende, gjenspillbart, og stort sett velbalansert spill.

Rollespill-elementene som ble introdusert i de opprinnelige turbaserte Warlords-spillene, og deretter videreført i Battlecry, gjør fremdeles underverker ved å tilføre spillet en ny dimensjon. Interessant at dette helte-konseptet også blir gjennomført i WarCraft III, som riktignok ikke er lansert enda, men som kanskje vil være den største og mest naturlige «konkurrenten» til Battlecry 2 i år.


(Du trenger Flash Player for å se skjermbildene.)

AI og Titaner

En veldig velkommen funksjon er en meget fleksibel og skreddersybar AI for dine egne tropper. Ved å sette en av tolv mulige «oppførsler», kan du nå detaljstyre hvordan hver enkelt enhet skal te seg, på en langt mer overbevisende måte en tidligere.

For eksempel kan du la dine drager fly på måfå rundt på brettet og spre død og fordervelse til de styrter, eller du kan gi de instruks om å komme tilbake til basen når de bare har 25% av livskraften sin igjen. Eller hva med å la en gjeng soldater vandre rundt og søke fiender på egenhånd, mens de samtidig har ansvar for å vokte en bygning – de rusher da naturligvis tilbake så snart gitte bygning blir angrepet.

En annen nyhet er de mektige Titanene, som er i stand til å ta rotta på det aller meste. Du kan bare produsere én Titan i løpet av spillet (hver rase har sin egen type), og kun etter at du har bygd ut og forsket frem det meste som er…dette betyr uheldigvis at du ytterst sjelden får tid til å se disse i praksis, fordi hvis du først har oppnådd det nødvendig ressursnivået, er du sannsynligvis allerede sterk nok til å ha knust alle fiender for lenge siden.

For den vordende krigsherre

Er du dreven veteran med det opprinnelige Warlords Battlecry, er det godt mulig at du vil finne nok forbedringer og små nyheter her til å gjøre oppfølgeren verdt investeringen – skjønt, det er samtidig en viss fare for at du raskt trøtner og blir sultent på noe nytt. Battlecry 2 er meget godt, men burde vel egentlig vært mer som en oppgradering å regne enn som et helt nytt spill.

Men for RTS-fans som ikke har vært borti serien tidligere, er det ikke vanskelig å anbefale Warlords Battlecry 2 som et av de fremste innen denne – etter hvert svært så overfylte- spillsjangeren…

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt