Toppspill ill. 2001

Annonse


Dataspill ut av gutterommet

Toppspill ill. 2001For bare få år siden var det bare tenåringsgutter som var interesserte i dataspill. Ikke bare har disse fortsatt å spille etter at de ble voksne, men det viser seg i en undersøkelse gjort av European Leisure Software Publishers Association (ELSPA) at gjennomsnittsalderen på spillerne faktisk øker.

I dag er de fleste spillerne mellom 25 og 34 år, og en stadig økende andel av dem er kvinner. Vi begynner etter hvert å se spill som blir utviklet spesielt for kvinner og markedsført mot dem.

Single og velstående

ELSPAs resultater viser videre at det er single menn med god inntekt som er de ivrigste spillerne. Dette begrunner organisasjonen med at det er dyrt å surfe på toppen av teknologibølgen. Så vil man henge med, må man punge ut.

En annen teori er at oppblomstringen av ultravoldelige spill som Grand Theft Auto 3, skyldes at utviklerne ønsker å henvende seg til disse «modne» spillerne.

Annonse


Små og uskyldige

På slutten av 90- tallet var det vanskelig å finne et spill som ikke hadde klare elementer av vold og krigføring. Dette har endret seg siden tusenårsskiftet.

The Sims ville nok ikke blitt den bestselgende tittelen på markedet for syv eller ti år siden, slik den er i dag. Det er vel heler ikke tvil om at det er større salgsgrunnlag for Britney’s Dance Beat enn det ville vært for «Bon Jovi’s Hair Studio» i sin tid.

Hobbyer

ELSPAs resultater viser også at de eldre har begynt å bruke spill og undeholdningsprogramvare. Da i størst grad fiske- og jaktspill, samt programmer som dreier seg om håndarbeid, hagearbeid og liknende.

Kommentarer til spill og spillmarkedet, samt denne undersøkelsen kan leses på ELSPAs hjemmesider.

Annonse