Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Intelligente nettsteder ser deg

Når du er ute og handler på internett, blir dine klikk blir lagt til grunn for nettstedets utseende i framtida.

Treffstatistikk har i alle dager blitt brukt av nettsteder for å dokumentere trafikk ovenfor sine annonsører.

At man i dag kan få detaljert statistikk over hvem som kommer, hvor man kommer fra og hvor man drar etter besøket er ingen nyhet. Men det er først nå at eierne av nettstedene begynner å utforme sidene i henhold til denne informasjonen.

Skaffer annonsører

Dagens sofistikerte sporingsprogrammer vil kunne gi et nettsted informasjon om hvilke bannere og hvilken informajson som er mest populær.

Og så følge etter deg og dine elektroniske spor videre til andre sider for å finne ut hva du bruker informasjonen til.

Overraskende

Mark Wilding i Intellitracker sier til BBC News at resultatene fra slike undersøkelser ofte er meget overraskende for eierne av nettstedene.

-Flesteparten av kundene ser ofte etter noe helt annet enn det man tidligere har antatt.

Finjusterer sidene

Den intense sporingen gjør at portaler og e-butikker lettere kan justere innholdet på sidene slik at flest mulig besøkende finner det de vil ha, og dermed kan de dra inn høyere annonseinntekter.

Samtidig er det viktig å se hvilke følger dette har for surferne. Denne typen sporing er ikke ulovlig, men må legges til i den stadig voksende bunken av elektroniske spor man etterlater seg når man er på Internett.