Annonse


Kortselskapene vil overvåke deg

Flere av verdens ledende kreditt- og finansselskaper har gått sammen om å finne en måte å bruke sine databaser for bekjemping av terrorisme.

VISA, American Express, JP Morgan, Fidelity Investments og CapitalOne er blant selskapene som i samabeid med et advokatfirma har foreslått å lage psykologiske profiler på sine kunder.

Stjålne identiteter

Marty Abrams som leder utvalget sier at samarbeidet ble startet for å bekjempe identitetstyveri, og kredittkortsvindel.

Databasene til selskapene inneholder blan annet informasjon om hvilken bil man kjører, hvilke blader man abonnerer på, forretninger man handler i, hvor man jobber og om man eier eiendommer.

Annonse


Lovendringer

Abrams sier at gruppen som sådan ikke akter å gå i bresjen for å fremtvinge noen lovendringer, men ønsker bare å komme frem til hvordan dataene best kan brukes i verdenssamfunnets tjeneste.

Om de enkelte medlemmene i gruppen senere bruker resultatene av samarbeidet for komersiell vinning eller lobbyvirksomhet, er en helt annen sak.

-Slik er det å drive business, sier Abrams til CNN.

Privatlivets fred

Det er selvsagt mange reaksjoner på forslaget. Flere hevder at databasene til selskapene er så dårlige at de er så og si ubrukelige til å lage psykologiske profiler på terrorister.

Andre hevder at selskapene skyter seg selv i foten ved å bruke informasjon på denne måten. Ingen vil vel bruke et selskap som overvåker sine kunder på denne måten?

Annonse