Hopp til navigasjon Hopp til innhold

XBOX-TEST: Thrustmaster Firestorm

Vi tar saken i egne hender, og tester den første tredjeparts-kontrolleren til Xbox.

Kontrolleren som følger med Xbox-konsollen har mottatt en del kritikk for å være både klumpete og tungvint, og før stor for lekne barnehender. ITavisens spillredaksjon synes riktignok den fungerer aldeles utmerket, men må samtidig innrømme at den ikke når helt opp til PS2-kontrollerens overlegne design.

Heldigvis finnes det alternativer. Uheldigvis er de foreløpig ikke betydelig mye bedre enn originalen. Det samme kan man til en viss grad si om Firestorm fra Thrustmaster, som riktignok leverer det den lover, men likevel ikke overbeviser som selvskrevent førstevalg for Xbox-eiere.

Programmerbar

Den store greia her er muligheten for å fullstendig programmere og skreddersy funksjonaliteten – noe som i enkelte tilfeller kan være ekstremt praktisk, særlig med spill som mangler eller bare har begrensete innebygde muligheter for å gjøre slike innstillinger.

Thrustmaster-kontrolleren lar deg konfigurere fullstendig fritt, slik at en hvilken som helst knappfunksjon kan knyttes opp mot en hvilken som helst annen knapp, analogstikke, eller D-pad.

Ellers så-så

Ellers er Firestorm er det lite annet som taler til denne kontrollerens fordel fremfor Microsofts orgiginalutstyr. Riktignok er Thrustmasters versjon litt mindre og mer håndterlig, men en litt uhendig plassering av høyre analogstikke gjør likevel at Firestorm på kan fremstå som like klønete (særlig for de med Playstation i blodet) som den originalkontrolleren.

En annen potensiell ulempe med Firestorm er at den bare er utstyrt med ett stk minnekortplass. Dette er foreløpig overhode ikke noe problem da ingen har bruk for å benytte to minnekort samtidig, men husk at Microsofts kontrollere er utstyrt med to slike ekspansjonsplasser – det er derfor en viss fare for at disse vil bli tatt i bruk av eventuelt fremtidig tilleggsutstyr (av hittil ukjent art).

Stikkord: spilltester, testprodukt, xbox_test