Lupon mot søkemotorer

Annonse


Teoma skal ta Google

Lupon mot søkemotorerMange anser Google for å være det ultimate sted å søke opp informasjon. Dette har konkurrenten AskJeeves sett seg lei på.

I september i fjor kjøpte AskJeeves opp selskapet Teoma.com. Siden da har de brukt tiden på å kombinere sine egne erfaringer fra AskJeeves siden med de nyskapende ideene til Teoma.

Resultatet har blitt en søkemotor de selv mener er overlegent sofistikert i forhold til erke-rival Google.

Mange om kaka

Men det er ikke bare Google som må overvinnes. Fler og fler internettbrukere tar utgangspunkt i portaler med egne søkemotorer. Dette gjør at det bare er erfarne nettbrukere som oppsøker de rene søkemotorene.

Annonse


Uten å samarbeide med en eller flere portaler eller innholdstilbydere kan det blir vanskelig å komme inn på markedet.

Effektivitet

Teoma satser på at tjenesten deres skal ha få forstyrrende elementer. Det er derfor ikke så mange grafiske bannere og pop-up annonser som portalene har.

Til syvende og siste er det tross alt søkeresultatene som avgjør hvor god en søkemotor er. Det er her man har gjort nitidig arbeid med metodikken bak Teoma.

Uansett pågangsmot og sofistikerte metoder, Google har indeksert over 3 milliarder sider, mens Teoma i dag bare har et par hundre millioner i systemet.

Annonse